- Project Runeberg -  Afholdstaler : holdte i Den norske forening mod brændevinsdrik i Kristiania : med biografier af forfatterne /
299

(1890) [MARC] With: Hallvard Gunleikson Heggtveit, Kjeld Nicolai Gotthard Andresen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tale ved andet aarsmøde 1846

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

299
sidste. Men brændevinets brug er i sig seiv og
oprindelig en misbrng deri ligger afholdsreformens
grundtauke, og ved at fastholde og anvende denne
bar man grebet ondet i dets rod.
Brændevinsdrikkeu er en slet vane, som menne
skene har paanødet sig seiv, og den saakaldte
maadelioldne nydelse af spiritus er allerede en over
ordentlig udskeielse fra den fornuftige leveskik, der
ellers søger at fjerne alle forstyrrende tilstande og
indflydeiser fra det daglige liv. Yi ser nu med for
undring tilbage paa en tid, da det mellern stands
personer var blevet mode at bruge aareladning en
gang om maaneden og at medicinere paa bestemte
dage; men denne urimelige skik er dog en ringe ting
mod den i alle samfundsklasser udbredte sedvane daglig
at indtage store portioner af et destilleret stof, ’ der
hører til de sterkeste, organismen mest angribende
pirremidler, og som blot ved den gjennem aarhundreder
vedvarende skik er bleven fjernet fra sin oprindelige
bestemmelse, at være en kraftig virkende mediciu.
Det er da just den maadeholdne brug af brændevin,
afholdsreformen først og egentligst maa bekjæmpe, og
her er det punkt, der nu tydeligst frembyder sig for
enhver, som paa nogen maade træder i reformens
tjeneste. I brændevinsondet, som i saa mange andre
slette tilstande, udgaar lasten og fordærvelsen, der
afskyes og beklages af alle, fra fordommen, der ei
blot taales, men endog tinder beskyttelse. Det er en
fordom, at brændevinet, nydt med maade, er en god
og gavnlig drik, og saalænge denne anskuelse varer
ved, vil det være umuligt at stanse umaadeligheden.
Er der vel nogen, der kan bestemme grænsen
for det begreb, man her vil gjøre gjældende? Hvad
betydning har dog maadeholdet, hvor man efter de
mange hensyn, som tilvænnelse, legemskonstitution,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 01:47:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/afhtaler/0309.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free