- Project Runeberg -  Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897. Officiel berättelse /
575

(1899-1900) [MARC] With: Ludvig Looström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Industriafdelningen med tillhörande grupper - Andra delen - XXXVII. Konstslöjden, af Ernst Jacobsson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

gen, basen för denna praktfulla dekoration, voro piedestalerna, sockel och
öfverliggare af marmor samt balustrar och fyllningsornering af messing. I
hela detta arbete kunna materialets tekniska ressurser sägas vara uttömda.
För samma noggranna utförande utmärkte sig de stora kyrkkronorna, de
mindre salongskronorna (pl. 161) och alla dessa olikartade prydnads- och
hus-hållsföremål, som bilda fabrikens hufvudaffär.

H. HAGELIN, Gelle. Kassaskåpet, under många förhållanden 1 va
pila-listens trofaste vän, är såsom möbel allt för styfmoderligl behamlladl. Genom
dess brand- och dyrkfria innanmäte passera under tidernas lopp stora skaller,
därifrån hemtas medel lill den oss omgifvande
lyxen, oeli det oaktadt förvisas det lill en
undangömd vrå, blottadt på andra prydnader
än ett enkelt, gjutet öfverstycke med
fabrikantens namn. Att dess stela hufvudform och
solida konstruktion icke äro oemottagliga för
dekorativ utstyrsel, lingo vi lära af hr Hagelins
prydliga skåp (pl. 102), som därjemte gjorde
intryck af ovanlig lillförlillighet. De släta
ytorna voro målade, och allt orneradt smide
blankpoleradt. Beslagen, livartill motiven lånats
från 1200-talets kyrkdörrar och kistor, vitnade
om högt uppdrifven yrkesskicklighet. Såsom
ell genomgodi konstslöjdföremål egnar och
anslår, sträckte sig noggrannhet och prydlighet
älven lill de inre, undantagsvis synliga delarna.

PL. 158. J. & C. G. BOLINDERS
MEK. VERKSTADS AKTIEBOLAG.
MEDALJONG I GJ UT JERN,
FRAMSTÄLLANDE JEAN OCH CARL
BOLINDER.

C. G. HALLBERGS GJUTERI AKTIEBOLAG (nu inlorlifvadt med
Aktiebolaget Förenade konstgjuterierna, f. d. Ollo Meyer A Comp.). Af llerlalcl
besökande egnades föga uppmärksamhet åt den lill utseendet anspråkslösa
utställningen, där ingenting ögonbestickande förekom, men så mycket ifrigare
granskades och studerades den af fackmän och kännare. Gradvis kunde
framställandet af gjutgods följas: föremålets tillstånd efter gjutformens aflägsnande,
med ännu kvarsittande göten samt utseendet efter dessas bortmejsling och
det därpå följande afslutningsarbetet af ciselören. Särskildt intresse väckte
afgjutningen i hrons och silfver i »cire perdue» afblad, liljekonvaljer och
granris (pl. 163). För denna teknik har modellen, som här utgjorts af de läll
förbrända växterna, omgifvils med ett bildbart, hårdnande ämne, exempelvis
lera, hvarefter den aflägsnats genom öfverhettning; de sålunda uppkomna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 01:57:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/akisoff/0601.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free