- Project Runeberg -  Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897. Officiel berättelse /
622

(1899-1900) [MARC] With: Ludvig Looström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Industriafdelningen med tillhörande grupper - Andra delen - XXXVIII. Den svenska glasindustrien, af Josua H. Kjellgren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

betare. Denna vackra konst har emellertid under de senare åren till stor del
undanträngts af den billigare etsningen med fluorvätesyra, hvilket
dekoreringssätt har en mycket vidsträckt användning.

Sandblåsningen verkställes genom utblåsning med starkt tryck af en
fin sandstråle, som genom sin nötning mot glasytan ger denna en matt färg.
Genom en pålagd schablon, som skyddar vissa delar af glaset, men
lemnar andra öppna för sandens inverkan, anbringas på detta sätt de figurer,
man önskar.

Målning af glas för lyxändamål utföres hos oss endast i ringa skala.
I större omfattning användes den för praktiska behof, såsom vid tillverkning
af ståndkärl för apotek och museer m. m. Konsten att förgylla glas synes
jemte slipningen och graveringen hafva varit i Sverige känd och utöfvad från
äldre tider. Men det dyrbara arbetssätt, som erfordrades för utfällning,
inbränning och polering af rent metalliskt guld, hindrade vidsträcktare bruk af
denna konst ända till senaste tid, då ett lättare och billigare förfaringssätt
ökat användningen af på dylikt sätt dekoreradt glas.

3. Glastillverkningen på utställningen.

Vill man bedöma glasindustriens nuvarande ståndpunkt i Sverige, måste
man taga i betraktande såväl varornas beskaffenhet och pris jemte deras af
dessa faktorer beroende begärlighet på marknaden som tillverkningens storlek.

Uti sistnämnda hänseende hänvisas till tillverkningsvärdet för år 1896,
hvilket värde vi redan förut angifvit. För vårt omdöme i förstnämnda
afseende lemnar 1897 års konst- och industriutställning i Stockholm, där den
svenska glasindustriens alla grenar voro representerade och i hvilken samtliga
de förnämsta glasbruken i landet deltogo, en god ledning.

På denna utställning förekommo, till pris och kvalitet, som i
allmänhet möjliggöra konkurrensen med utlandet, såväl lyx- som serveringsglas
i större och mindre dimensioner af synnerligen färglös, blank och klar samt
starkt ljusbrytande, engelsk kristallmassa, åtskilliga försedda med öfverfång af
rika och saftiga färgnyanser samt formade med stor skicklighet och smak och
genom slipning, etsning, förgyllning eller annan raffinering förädlade, delvis till
verkliga konstprodukter. Åtskilliga af dessa artiklar voro af sa framstående
beskaffenhet, att de inköptes för museer och konstsamlingar icke blott i Sverige,
utan äfven i utlandet, till och med i det för sin glastillverkning så berömda
Böhmen, dels serviser och andra artiklar af ordinärt glas, mönstergilt utförda
såväl till form som raffinering, däribland en mängd synnerligen framstående
arbeten af pressadt glas, dels glas för belysningsartiklar, däribland opalfärgade

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 01:57:34 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/akisoff/0662.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free