- Project Runeberg -  Om romerska bad och finska badstugor /
24

(1871) [MARC] Author: Carl Curman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om Romerska bad och Finska badstugor - I. Historik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

24
till vår tid, bildande jem te baden i Alhambra (% . 5, 6) ett värdigt
motstycke till de pompejanska therm erna 1
).
i
U nder araberna hade redan sedan länge det mohamedanska
badet fatt en egendomlig religiös betydelse. D å denna märkvärdiga
halfnomadiska folkstam, under Profetens fältrop, utbredde sig likt
en ökenstorm öfver det sjunkande rom arväldets länder, begagnade
den sig af Korans bud: »renen E der! kommer icke befläckade till
bönen tills I tvagen Eder» för att en ’g ån g för alla tillegna si»-det
grekiska bad, som de i alla underkufvade städer lärde känm C ty i
Bamascus, Antiochia, Tripolis, Ptolemais funnos grekiska gymnasier
redan på Herodis tid. Sådana svettbad voro förut främmande för
dem liksom för hebreerna, och M ohamed sägés sjelfläuge m otsatt
sig detta bruk såsom vekligt och afvikande från deras gamlä en-
kelhet, och skall till och med hafva förklarat det som orent, men gaf
slutligen efter för folkets smak, sedan man bland annat öfvertygat
honom om dess kraft att befordra fruktsam het, en vigtig om stän-
dighet for en fåtalig, men uppåtsträfvande nation. Hvnrhelst de
reste en moské för sin bön, uppförde de ock ett Hammåm för sin
tvagning. Oftast tjenade härtill förutvarande tempel, kyrkor och
bad, ^som omändrades 2). Araben hade icke tid och sinne att tänka
ut något nytt, han endast omdanade efter sin egen originella smak
de inrättningar, som han fann hos andra och mer bildade folk. och
synes ha egt en större och finare naturlig urskiljning vid valet af
det goda hos dem, än rom rarne och folkvandringarnes andra folk
Annorlunda gestaltade sig derför arabens lif och vanor i Spanien
och Sicilien än vid Nilens och Eufrats stränder, annorlunda äro
ock de minnesm ärken han på dessa ställen lem nat efter sio-. Men
lör hans bön och för hans bad gällde öfverallt samma bud& hem
ganger i dygnet skulle bön förrättas och för hvarje bönstund
hu vud, ansigte, händer och fötter tvagas, förutom det fullständiga
bad som alag efter åtskilliga vanliga förhållanden i husliga lifvet
Araberna hade fullkomligt antagit det grekisk-romerska badsättet
med svettning, att döma af deras läkares föreskrifter3) och af de
!) y‘ te rs V 10g8Ta ™ a och k esk rifn in g , som P . G yllius o m k rin g
5 0 g ei ofyer d e tta bad o fv eren sstäm m er fu llk o m lig t m ed a rk ite k te n
Lexiers te ck m n g och skildring^ a f sam m a bad frän 1 8 3 3 och m ed d en skizz
A - 7 .m m am : / e t d ju p lig g a n d e b adet, P ro f. D ie t r ic h s s o x g ifver
oss i sm a Jtesem m nen trä n 1870. 1
2) M an sag er a tt arab e rn a efte r A lex an d rias in ta g a n d e i liera v eckor eld at de
Ä ra;: zlp
tize
r beryktade
3) A vicenna, A verhoes m . h.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:18:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/badstugor/0032.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free