- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
92

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Andra artikeln. Om rättfärdiggörelsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

92

AUGSBURG SK A BEKÄNNELSENS APOLOGI.

rättfärdiggöras, men det är oss gifvet löftet om syndernas
förlåtelse och rättfärdiggörelse för Kristi skull, som för oss är
utgifven, på det att han skulle tillfyllestgöra för världens synder,
och som för oss är satt till en medlare och försonare. Och detta
löfte är icke betingadt af våra förtjänster, utan syndernas
förlåtelse och rättfärdiggörelsen tillbjudes oss af nåd, såsom
Paulus säger (Rom. 11: 6): Är det nu af nåd, så är det icke af
gärningar, samt på ett annat ställe (Rom. 3: 2l): Men nu har
titan lag Guds rättfärdighet blifvit uppenbarad, d. v. s.
syndernas förlåtelse tillb judes oss af nåd. Försoningen är icke
heller beroende af våra förtjänster, ty skulle syndernas förlåtelse
bero på våra förtjänster och vore försoningen af lagen, så vore
den oss till intet gagn. Då vi nämligen icke kunna hålla lagen,
så skulle ju följa att löftet om försoning aldrig på oss kunde
uppfyllas. Denna slutsats drager äfven Paulus i Rom. 4: 14: Ty
om de som äro af lagen äro arfvingar, sä har tron blifvit fåfäng
och löftet gjordt om intet. Ty om löftet såsom villkor kräfde
våra förtjänster och hållandet af lagen, så skulle ju, då vi icke
kimna hålla lagen, häraf följa, att löftet vore oss till intet
nyttigt.

Men emedan rättfärdiggörelsen sker genom ett nådelöfte,
så följer, att vi icke kunna själfva rättfärdiggöra oss, ty
hvartill skulle då löftet tjäna? Och då löftet icke kan mottagas
annat än med tro, så förkunnar evangelium, som egentligen är
ett löfte om syndernas förlåtelse och rättfärdiggörelse för Kristi
skull, den rättfärdighet soin följer af tron på Kristus, som lagen
icke lär och som icke heller är en lagens rättfärdighet. Ty
lagen kräfver af oss våra gärningar och vår fullkomlighet, men
löftet däremot tillbjuder oss, som äro underkufvade af synd
och död, af nåd försoningen för Kristi skull, som mottages icke
genom gärningar utan genom tron allena. Denna tro är en
förtröstan på Gud, som icke grundar sig på egna gärningar utan
endast på löftet eller den i Kristus utlofvade barmhärtigheten.
Denna särskilda tro (fides specialis), med hvilken hvar och en
tror, att hans synder äro honom för Kristi skull förlåtna och
Gud för Kristi skull blidkad och nådig, mottager syndernas för-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0106.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free