- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
96

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Andra artikeln. Om rättfärdiggörelsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

96

AUGSBURG SK A BEKÄNNELSENS APOLOGI.

liuru detta bör uppfattas, samt vederlägga våra motståndares
invändningar. Kristus befallde i Lukas’ sista kapitel (24: 47)
att predika bättring och syndernas förlåtelse i hans namn.
Evangelium öfverbevisar nämligen alla människor, att de äro
fångna i synd och att de alla äro värda evig vrede och död,
men erbjuder för Kristi skull syndernas förlåtelse och
rättfärdiggörelsen, som med tron mottages. Bättringspredikan, som
öfverbevisar oss, förskräcker våra samveten med en uppriktig
och djup ångest. Men härunder böra våra hjärtan åter hämta
tröst, hvilket sker om vi tro på Kristi löfte, att vi för hans
skull hafva våra synders förlåtelse. Denna tro, som under
samvetsångesten upprättar och tröstar oss, mottager syndernas
förlåtelse, rättfärdig gör och lefvandegör. Ty denna tröst är ett
nytt och andligt lif. Detta är enkelt och tydligt, kan af alla
gudfruktigt människor förstås, och den kristna församlingen
vittnar om sanningen häraf. Men våra motståndare kunna
aldrig säga, huru den helige Ande gifves. De uppdikta, att
sakramenten blott därigenom att handlingen utföres skulle
meddela den helige Ande, äfven om ingen god viljeriktning finnes
hos mottagaren, såsom vore gifvandet af den helige Ande en
betydelselös sak.

Men då vi tala om en sådan tro, som icke är en betydelselös
Celler overksam) tanke, utan som befriar från döden och föder
nytt lif i hjärtat samt är den helige Andes verk, så kan
densamma icke finnas tillsammans med någon dödssynd, utan så
länge hon finnes, frambringar tron goda frukter, såsom vi
senare skola framhålla. Kan väl något enklare och klarare sägas
om en ogudaktig människas omvändelse eller om huru
pånyttfödelsen sker? Må vår motståndare ur den stora skaran af
författare anföra en enda förklaring eller utredning till
sentenserna,43 hvari något säges om huru pånyttfödelsen sker. När
de tala om »böjelsen» att älska Gud, föregifva de, att
människorna genom sina gärningar kunna förtjäna denna, men lära
icke att den erhålles genom ordet, såsom nu icke heller
vederdö-parna lära. Men med Gud kan man icke underhandla och icke
heller kan man lära känna Gud annat än genom ordet. Därför

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free