- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
105

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Andra artikeln. Om rättfärdiggörelsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

SYNDERNAS FÖRLÅTELSE ERHÅLLES GENOM TRON PÅ KRISTUS. 105

som o ni lagen, hvilken har gjort oss alla Ull syndare,
vore oss skadlig, men Herren Jesus är kommen och har
Lillgifvit alla den synd, sora ingen kunde undkomma, och
den handskrift, som var emot oss, har han genom
utgjutandet af sitt blod utplånat. Detta är just hvad Rom.
5: 20 säger: men hvarest synden öfver flödade, där
öfver-flödade nåden ännu mer. Ty sedan hela världen är gjord
underdånig, har han borttagit hela världens synd, såsom
Johannes betygar, då han (Joh. 1: 29) säger: Se, Guds Lamm,,
som borttager världens synd! Därför må ingen berömma sig af
sina gärningar, ty ingen rättfärdiggöres genom sina verk. Men
den som är rättfärdig, han har fått detta till skänks, ty han är
rättfärdiggjord genom (dopets) bad. Det är sålunda tron, som
befriar oss genom Kristi blod, och säll är den, hvilkens
öfverträdelse är förlåten, hvilkens synd är öfver skyld (Ps. 32: l).
Dessa äro Ambrosius’ ord, som uppenbarligen försvara vår åsikt.
Han frånkänner gärningarna förmågan att rättfärdiggöra och
tillägger tron denna förmåga, emedan den befriar oss genom
Kristi blod. Må man taga tillsammans alla sentensförfattare,43
som man hedrat med sådana äretitlar som »änglalärare»,
»skarpsinniga», oemotsägliga»,44 och må man läsa dem om och om
igen, så skola de ändå icke tillsammans bidraga till att så väl
förstå Paulus som detta enda ställe af Ambrosius.

I samma anda har Augustinus utförligt skrifvit emot
pe-lagianerna. I skriften »Om anda och bokstaf» säger han sålunda:
Just i det syftet är lagens rättfärdighet — nämligen att den som
uppfyllt densamma skall därigenom lefva — framställd, att när
enhvar har lärt känna sin svaghet, han icke genom sina egna
krafter och icke heller genom själfva lagens bokstaf, som han
icke kan uppfylla, utan medelst den tro, som lian fått, må
komma till honom, som rättfärdiggöroch så lefva genom sin
tro. Ett rättfärdigt verk, hvarigenom man kan lefva, kan ingen
utan att vara rättfärdiggjord göra, men rättfärdig gör elsen
vinna vi genom tron. Tydligen säger han här, att den, som
rättfärdiggör, försonas genom tron, och att rättfärdiggörelsen
vinnes genom tro. Strax efteråt säger han: Genom la-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0119.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free