- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
307

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Tolfte artikeln. Om mässan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OM MÄSSAN FÖR BE AFLIDNA.

307

lestgör den icke för skulden, ty i så fall skulle mässan hafva
samma betydelse som Kristi död. Icke heller kan skuldens
förlåtelse mottagas annat än med tron. Alltså är icke
mässan någon tillfyllestgörelse, utan ett löfte och ett sakrament,
som fordrar tro.

Det skulle ock i sanning vara en bitter smärta för alla
gudfruktiga människor, om de skulle tänka, att mässan till
största delen är för de döda och för att tillfyllestgöra för deras
straff. Detta är att ur kyrkan borttaga det dagliga offret,
detta är en Antiochus’ regering75 att öfverflytta de
frälsnings-bringande löftena om skuldens förlåtelse från tron till de
grundlösa inbillningarna om tillfyllestgörelserna, det är att
besudla evangelium och fördärfva bruket af sakramenten.
Dessa äro de, om hvilka Paulus i 1 Kor. 11: 27 säger, att de
varda saker på Herrens lekamen och blod, hvilka hafva
undertryckt läran om tron samt, begagnande tillfyllestgörelserna
såsom förevändning, skaffat sig vinning genom ett
helgerånande missbruk af skuldens förlåtelse samt Herrens lekamen och
blod, för hvilket helgerån de nog äfven måste umgälla.
Därför må vi och alla gudfruktiga samveten taga oss till vara att
icke gilla dessa våra motståndares missbruk.

Men vi återgå nu till den föreliggande frågan. Då
mässan blott genom att den hålles och utan tro icke är någon
tillfyllestgörelse hvarken för straffen eller för skulden, så följer
häraf att den hållen för de döda är till ingen nytta. Härom
behöfver icke vidlyftigt ordas, ty det är väl bekant, att
hållandet af mässor för de döda icke har några stöd i den heliga
Skrift, och det är icke rådligt att i kyrkan inrätta gudstjänster
utan stöd af Skriften. Skulle det en gång behöfvas, viljia vi
tala utförligare om hela denna sak, men hvarför skulle vi nu
tvista med våra motståndare, som icke förstå hvarken hvad
offer, sakrament, syndaförlåtelse eller tro är?

Icke heller den gamla grekiska mässordningen framställer
mässan såsom en tillfyllestgörelse för de döda, ty den låter
mässan på samma sätt gälla alla de saliga patriarkerna,
profeterna och apostlarna. Häraf är det tydligt, att grekerna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0321.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free