- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
692

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VII. Konkordieformeln - Del II. Grundlig etc. upprepning och förklaring af några Augsburgska bekännelsens artiklar - Sjätte artikeln. Om lagens tredje användning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

692

KONKORDIEFORMELN. II.

och. ord, som är en pålitlig regel och ett rättesnöre för ett Gucl
välbehagligt lif och en vandel enligt Guds eviga och
oföränderliga vilja.

För att utreda och ändgiltigt bilägga denna
meningsskiljaktighet tro, lära och bekänna vi enhälligt, att ehuru de i
sanning troende och verkligen till Gud omvända och
rättfärdiggjorda kristna äro förlossade och frigjorda från lagens
förbannelse,, behöfva de dock dagligen öfva sig i Herrens lag, såsom
det står skrifvet: Säll är den man, som har sin lust i Herrens
lag och tänker på hans lag både dag och natt (Ps. 1: 1 f.;
119: l). Ty lagen är en spegel, som tydligt visar oss Guds
vilja och livad som är honom välbehagligt, och den bör träget
förehållas de troende och ställas dem inför ögonen. Ty ehuru,
såsom aposteln betygar, ingen lag är satt för en rättfärdig (1
Tim. 1: 9), utan för den orättfärdige, så får detta dock icke
förstås så, som om de rättfärdiga skulle lefva utan lag, ty
Guds lag är skrifven i deras hjärtan, liksom äfven åt den första
människan strax efter hennes skapelse en lag vardt gifven,
efter hvilken hon skulle lefva. Den helige Pauli mening är,
att lagen med sin förbannelse icke kan tynga på dem, som
genom Kristus äro försonade med Gucl, och icke heller med sitt
tvång plåga de pånyttfödda, emedan de efter den invärtes
människan hafva sin lust till Guds lag.

Vore det så, att de troende och Guds utvalda barn genom
Anden, som bor i dem, blefve i detta lif fullkomligt förnyade,
så att deras natur och alla dess krafter vore helt och hållet
befriade från synden, så skulle de icke behöfva någon lag eller
pådrifvas, utan de skulle af sig själfva och alldeles frivilligt,
utan någon lagens lära, förmaning, tillhållande och
pådrifvan-de, göra hvad de enligt Guds vilja äro pliktiga att göra,
alldeles såsom solen, månen och alla himlens stjärnor af sig själfva
oförhindradt fullborda sitt naturliga lopp, utan att tillhållas,
drifvas, tvingas och nödgas därtill, i enlighet med den ordning,
som Gud för dem föreskrifvit, ja såsom de kära änglarna
bevisa Gud en helt och hållet frivillig lydnad.

Men emedan de troende i detta lif icke blifva completive

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0706.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free