- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
705

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VII. Konkordieformeln - Del II. Grundlig etc. upprepning och förklaring af några Augsburgska bekännelsens artiklar - Sjunde artikeln. Om den heliga nattvarden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OM t)EN HELIGA NATTVARDEN.

705

ning i brödet och vinet (Kristi) lekamen och blod med
munnen ätes och drickes, äfven om de utdelande prästerna eller de,
som mottaga sakramentet, icke tro eller på annat sätt
missbruka det. Ty det grundar sig icke på människors tro eller
otro, utan på Guds orcl och instiftelse, så framt de icke först
ändra och vantolka Guds ord och instiftelse, såsom de
nuvarande sakramentsfienderna göra, ty de hafva icke alls Guds orcl
och instiftelse, utan hafva vrängt och förändrat dessa enligt
sina egna falska meningar.»

Så har äfven D:r Luther, hvilken väl framför andra har
förstått Augsburgska bekännelsens rätta, egentliga mening
samt hela lifvet ut beständigt fasthållit och försvarat
densamma, kort före sin död i sin sista bekännelse med stor
nitälskan upprepat sin tro om denna artikel med följande ord, som
han där skrifver: »Jag anser dem alla vara af samma skrot
och korn, d. v. s. såsom sakramentarier och svärmare, hvilket
äfven de äro, som icke vilja tro, att Herrens bröd i nattvarden
är hans verkliga, naturliga lekamen, hvilken den ogudaktiga
eller en Judas lika väl som den helige Petrus och alla helgon
mottager med munnen. Den som icke vill tro detta, han må,
säger jag, låta mig vara i fred och icke hoppas, att jag skall
göra gemensam sak mecl honom, ty min mening står fast.»

Af dessa förklaringar, särskildt af D:r Luthers såsom
varande den förnämste af Augsburgska bekännelsens lärare, kan
hvarje förståndig människa, som älskar sanning och frid,
otvifvelaktigt inse hvad som städse varit Augsburgska
bekännelsens mening och åsikt om denna artikel.

Men att vi jämte Kristi och den helige Pauli orcl —
brödet i nattvarden är Kristi lekamen eller en delaktighet af Kristi
kropp — äfven använda talesätten »under brödet», »med
brödet», »i brödet», det sker för att därmed förkasta den påfviska
transsubstantiationen och framhålla den sakramenterliga
föreningen emellan brödets oförvandlade väsen och Kristi kropp.
På samma sätt upprepas utsagon »verbum caro factum est»,
cl. v. s. Ordet vardt kött (Joh. 1: 14) och förklaras genom andra
ordvändningar, som utsäga detsamma, t. ex. Ordet bodde ibland

45—110630. Bensow. Svenska kyrkans bekännelseskrifter.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0719.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free