- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
717

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VII. Konkordieformeln - Del II. Grundlig etc. upprepning och förklaring af några Augsburgska bekännelsens artiklar - Sjunde artikeln. Om den heliga nattvarden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OM t)EN HELIGA NATTVARDEN.

717

handling-, hvarmed Kristi lekamen och blod gifvas oss att äta
och dricka, må blifva helgade och välsignade, såsom Paulus
säger: Välsignelsens kalk. som vi välsigna (1 Kor. 10: 16).
Men denna välsignelse sker icke på annat sätt än därigenom
att vi upprepa och läsa instiftelseorden.

Denna välsignelse eller uppläsandet af Kristi
instiftelseord åstadkommer dock icke i och för sig något sakrament, om
icke hela nattvardshandlingen, sådan den af Kristus
förordnats, utföres — såsom t. ex. när man icke utdelar, mottager
och åtnjuter det välsignade brödet, utan inlåser, offrar eller
kringbär detsamma — utan Kristi befallning: gören detta,
hvilken omfattar hela nattvardshandlingen, måste helt och
hållet samt utan rubbning uppfyllas, så att man i en kristen
församling tager brödet och vinet, välsignar, utdelar, mottager,
äter och dricker det samt därvid förkunnar Herrens död,
såsom ju äfven den helige Paulus i 1 Kor. 10 för oss framställt
hela handlingen, brödets brytande, utdelande och mottagande.

På det att denna sanna kristliga lära om den heliga
nattvarden må vidmakthållas och på det att de mångfaldiga
af-gudiska missbruken och förvanskningarna af detta sakrament
må undvikas och utrotas har man ur instiftelseorden hämtat
den nyttiga regeln och det rättesnöret: »Nihil habet rationem
sacramenti extra usum a Christo institntum» eller »extra
aetio-nem divinitus insiitutam». Det betyder: Om man icke
följer Kristi instiftelse, såsom han förordnat den, så är det icke
något sakrament. Denna regel bör ingalunda förkastas, utan
den kan och bör med gagn bibehållas och betonas i Guds
församling. Och härvid betyda orden usus eller aetio, d. v. s. bruk
eller handling, icke i första rummet tron och icke heller
endast det muntliga åtnjutandet, utan hela den utvärtes synliga,
af Kristus förordnade nattvardshandlingen, konsekrationen
eller instiftelseorden, utdelandet och emottagandet eller det
muntliga åtnjutandet af clet välsignade brödet och vinet, Kristi
lekamen och blod. Utom detta bruk, t. ex. när brödet i den
påf-viska mässan icke utdelas utan offras eller inlåses, kringbäres
eller framställes för att tillbedjas, är det icke att anse såsom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0731.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free