- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
29

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Indledning - 4. Luthers lille og store Katechismus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

29
Luthers lille og store Katechismus.
Dod omtrent i 1564 modtaget en Tilsetning om Absolutionen eller Nogle
embedet, som rimeligvis skriver sig fra Brenz, og hvis Optagelse er bleven
fremkaldt ved Kalvins Tilhængeres Bestræbelser for at afskaffe Skriftemaalet
og Absolutionen. Den kaldes trods sin Stilling foran det femte Hovedstykke
oftere „det sjette Hovedstykke" og blev ikke optagen i Konkordiebogen, Der
imod bleve Luthers „Brudevielses-Nog" og „Dobe-Bog" optagne i den
forste Udgave af Konkordiebogen, men dog igjen udeladte i defolgende, fordi
de ikke vedkom Lceren og Bekjendelfen, men den kirkelige Gudstjeneste, fordi
man vilde have de forskjellige Landskirker forbeholdt Frihed i Ting, der ved
rsrte Gudstjenesten, og fordi der endelig gaves enkelte (sydtyske) Kirker, som
ikke brugte Gxorcismen eller Djcevlebefvcergelsen ved Daaben og derfor kunde
tage Anstod af Luthers „Dobe-Bog", hvori den var bibeholdt. Dog
bleve begge Skrifter optagne i de fleste lutherske Alterbog er, deriblandt ogsaa
i den danst-norste Kirkes celdre eller Palladius’s Alterbog, hvorvel med nogle
Forandringer. I den forste og anden Form af Katechismen mangler endnu i
Fadervor Tiltalen : „Fader vor, du, som er i Himmelen" og dens Udlceggelse.
saavelsom ogsaa Forjettelsen i det fjerde Bud. I den tredje Form og i
Konkordiebogen, som stutter sig til denne, ere vistnok hine optagne, men
ikke denne.
Luther forefandt Katechismens tre fsrste Hovedstykker, de ti Bud, Tros
artiklerne og Fadervor, i almindelig Brug ved den christelige Undervisning
og bibeholdt dem altsaa kun som noget sra Fcedrene Overleveret. Han siger
dette selv i den store Katechismus: „Dog lade vi det for den store Hob blive
ved de tre Stykker, som fra gamle Dage af have vceret i Christenheden. Alt,
hvad vi have i Skriften, er i disfe tre Stykker kort, tydelig og paa det Enfoldigste
sammenfattet. Thi de kjcere Fcedre eller Apostler (hvo de end have vceret) have
saaledes i et kort Begreb fremsat, hvad der er de Christnes Lcere, Lid, Visdom
og Kunst". Ogsaa Hovedstykkerne om Daaben og Nadverden forefandt han
allerede i de bohmiste Brodres Katechismus (se ovenf. S. 26); men forst
gjennem ham bleve de almindelig Bestanddele af Katechismen. At Luther
stillede de tre Troesartikler ved Siden af de ti Bud, som ere et Ord af
Guds egen Mund. hentet fra den hellige Skrift, og ved Siden af Fadervor,
som er et Ord af Herrens Mund, og fom ligeledes findes i Skriften, har
fin Grund dels deri, at han, fom vi have feet, fandt dem i almindelig
Brug ved Siden af de to andre Stykker, dels deri, at de gjaldt ham for
Guds Ord, enten umiddelbart, som forfattede af eller mid
delbart, forfaavidt de „af Av o filernes bedste Disciple vare uddragne af deres
Skrift eller Prcedikener" eller ogfaa af Fcedrene uddragne af Profeternes
og Apostlernes Boger (smlgn. det ovenf. S. 7 Anforte). Meget betyd
ningsfuld er den Orden, hvori Luther har stillet de tre forste Hoved
stykker. Han har felv forklaret den i den store Katechismus: „Hidindtil
have vi hort det forste Stykke af den christelige Lcere og deri seet Alt,
hvad Gud vil. vi stulle gjore og lade. Herpaa folger nu billige« Troen,
som fremfcettec for os Alt, hvad vi mcm vente og modtage af Gud, og, i
Korthed sagt, lcerer os ham ganske og aldeles at kjende. Og dette skal netop
tjene til, at vi kunne gjore, hvad vi efter de ti Bud skulle gjsre. Thi
de ere, som ovenfor fagt, stillede saa hojt, at alle Menneskers Evne er altfor
i) Herrens Mund.
derom vidste Luther Intet. Han siger derimod et Sted i Bordtalerne: „De
tt Bud har Gud selv givet; Christus har opstillet og lcert Fadervor; den Hellig-
Aand hur paa det Allerkorteste sammenfattet Troens Artikler".

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0037.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free