- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
37

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Indledning - 5. Konkordieformelen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Konkordieformelen. 37
to Hoveddele bestaar af 12 Artikler; de falde ved hver Artikel sammen
med Hensyn til Indhold, men stille sig med Hensyn til Form og Udfsrelse.
„Kort Begreb", der, som Navnet angiver, har til Hensigt i en kort Sum
at fremstille den rette Tro og Bekjendelfe i Modsætning til de indsnegne Vild
farelser, fremsætter i korte Sletninger 1) Hobedfpsrgsmaalet i Striden, 2)
den rene Lcere, som bekjendes, og 3) den modsatte falske Lcere, som forkastes
og fordommes. Den anden Hoveddel, „Grundig Forklaring", har ikke
denne Tredeling, men giver efter at have angivet Stridsspsrgsmaalet sin
Forklaring af de omstridte Artikler i en fortlsbende og udfsrligere UdviklinZ
med Bevissteder fra den hellige Skrift, Bekendelsesskrifterne, Kirkefcedrene,
Luther o. s. v. i Henhold til, hvad der i Indledningen er forklaret om „det
korte Begreb, den Regel og Rettesnor", hvorefter al Lcere stal bedsmmcs.
Ved Ordningen af de enkelte Artikler indbyrdes er der taget Henfyn til
Fslgeordenen i den augsburgste Konfession og ved Siden deraf tillige til
Gangen i de Stridigheder, som vare gaaede forud. Konkordieformelen
begynder derfor, idet den holder sig efter den augsburgste Konfession, med
Lceren „om Arvesynden" (Art. 1, smlgn. Augsb. Konf. Art. 2), hvortil da
faavel efter Sagens Medfsr som Stridens (den synergististe Strids) Gang
slutter sig Art. 2 „om den frie Vilje". Herfra gaar den, idet Konfessionens
Orden fremdeles fslges, over til Art. 3 „om Troens Retfærdighed for
Gud", og derfra til Art. 4 „om gode Gjerninger" (fmlgn. Augsb. Konf.
Art. 4. 6). Striden „om gode Gjerninger" havde, fom tidligere bemerket,
fsrt til en fornyet og udfsrligere Behandling af det allerede i Luthers Tid
omstridte Spsrgsmaal om Lovens Betydning og Forhold til Evangeliet; der
for folger nu Art. 5 „om Loveu og Evangeliet" og Art. 6 „om Lovens
tredje Brug". Derefter kommer de ved de kryptokalvinististe Stridigheder
fremkaldte Artikler, Art. 7 „om Christi hellige Nadverd" (smlgn. Augsb.
Konf. Art. 10) og Art. 8 „om Christi Person", til hvilken sidste igjen
knyttes Art. 9 „om Christi Nedfart til Helvede". Forst efter disfe. de
egentlige Lcrreartikler i strengeste Furstand, fslger den ved de interimistiske Stri
digheder fremkaldte Art 10 „om Kirkestikke". Art. 11 handler „om Guds
evige Forudviden og Udvcelgelfe". „Om denne Artikel havde der ikke offentlig
vceret nogen Strid mellem den augsburgste Konfessions Theologer"; derfor
har ogfaa Artikelen faaet den Plads, den har. Naar Konkordieformelen
desuagtet behandler denne Artikel, faa er det for det Forste, fordi den paa
Grund af de forudgaaende Stridigheder overhovedet tager fcerligt Henfyn til
Kalvinismen, blandt hvis mest fremtrædende Artikler er Lceren om Guds evige,
übetingede Forudbestemmelfe af Nogle til Salighed og af Andre til Fordsm
melfe; dernceft er ogfaa at mcerke, at, om der end ikke angaaende dette Punkt
havde vceret nogen egentlig Strid blandt de lutherske Theologer, saa var
Spsrgsmaalet dog under de synergististe Stridigheder, da man afhandlede den
sne Viljes Forhold til Naaden, kommet frem, faa der ogfaa blandt dem
„havde rsrt sig Noget" af Striden om denne Artikel. Heri laa da en til
strekkelig Grund til udfsrligere og bestemtere, end det tidligere var steet, at
aflcegge sin Bekjendelse ogsaa om denne Artikel, „efterdi det er en trsstelig
Artikel, naar den bliver vel behandlet, og forat der ikke i Fremtiden stal
blive nogen forargelig Strid derom". Slutningsartikelen, Art. 12 „om
andre kjetterske Partier og Sekter", er rettet mod de Forssg. som fra papistisk
Side atter og atter gjordes paa at fremstille den lutherske Kirke fom Eet med
Tidens fvcermerste og kjcetterste Partier, som den sande Reformation dog

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0045.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free