- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
173

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Den augsburgste Konfessions Apologi, Art. 6.
kan ikke undslaa sig for Guds Bud. For det Tredje- disse Fyldestgjorelfer
eftergives ved Afladen, som Kapitlet- ~Humn ex eo 66 po6nit6Qtiiß 6t r«-
nnßßionidnß’") lcerer. Men Afladen loser os ikke fra hine Bud- „Om
vender eder, bcerer Omvendelsens vcerdige Frugter", Derfor er det klart, at
hine Skriftens Udsagn blive ilde fordrejede, naar de anvendes paa de kano
niske Fyldestgjorelser. Ser fremdeles, hvad Folgen heraf bliver! (sre Skjcers
ildens Straffe Fyldestgjorelser eller snarere Fyldestlidelser, eller ere Fyldest
gjsrelserne en Loskjobelfe fra Skærsildens Straffe, mon disse Sprog da
ogsllll byde. at Sjcelene skulle tugtes i Skjcersilden? Da dette nsdvendlgvts
maa folge af vore Modstanderes Meninger, ere disse Steder at fortolke paa
en ny Maade- , Bcerer Omvendelsens vcerdige Frugter, omvender eder", det
vil sige: lider Skjcersildens Straffe efter dette Liv. Men vi have ikke Lyst
til at anvende flere Ord paa at gjendrive disse vore Modstanderes Taabelig
heder. Thi det er en anerkjendt Sag, at Skriften taler om Gjerninger,
hvortil man er forpligtet, om hele det nye Liv, ikke om disse af vore Mod
standere omtalte lagttagelser af Gjerninger, hvortil man ikke er pligtig. Og
dog forsvare de ved disfe Opdigtelser Munkeordener, Salg af Mesfer og
uendelige lagttagelser, nemlig som Gjerninger, der gjore Fyldest, om ikke for
Skylden, saa dog for Straffen.
12. Da de anforte Skriftsprog ikke sige, at de evige Straffe ere at
erstatte ved Gjerninger, hvortil man ikke er Pligtig, paaftaa vore Modstandere
udeu Grund, at hine Straffe erstattes ved kanoniske Fyldestgjorelser. Heller
ikke har Noglemagten Befaling til at forandre enkelte Straffe og eftergive en
Del af Straffene. Thi hvor lcefer man dette i Skriften? Christus taler
om Syndernes Forladelfe, naar han siger Matth. 18, „Hvadfom
helst I lose" o. s. v.-, men er Synden forladt, faa er den evige Dsd op
hcevet og det evige Liv gjengivet. Og ikke taler han ide Ord- „Hvad
somhelft I binde" om at paalcegge Straffe, men om at beholde deres
Synder, som ikke omvende sig. Men Lombardus’s Ytring om at eftergive
en Del af Straffene er hentet fra de i Kirkelovene fastfatte Straffe; en Del
af disse eftergave Presterne. Skjont vi altsaa ere af den Mening, at Bo
den maa bccre gode Frugter til Guds LEre og formedelst hans Befaling, og
gode Frugter have Guds Befaling, saasom sand Faste, sande Bonner, sande
Almisser o. s. v., saa finde vi dog ingensteds i de hellige Skrifter, at evige
Straffe ikke eftergives, nden formedelst Skjcersildens Straf eller kanoniske
Fyldestgjorelser, det er. formedelst visse bestemte Gjerninger, hvortil man ikke
er pligtig, eller at Noglemagten har Befaling til at forandre Straffe eller
eftergive en Del deraf. Dette siulde vore Modstandere have bevist.
13. Desuden er Christi Dsd ikke alene Fyldestgjorelse for Skylden,
men ogsllll for den evige Dsd, ifslge hint Sted- „Dsd, Jeg vil vcere din
Pestilentfe" 13, Hvad er det da for en gruelig Tale, at Christi
Fyldestgjorelse" loskjobcr fra Skylden, men vore Straffe loskjsbe fra den
evige Dod? Saa skulde da hint Ord- „Jeg vil vcere din Pestilentse"’,
vcere at forståa ikke om Christns, men om vore Gjerninger, og det ikke om
Gjerninger, der ere befalede af Gud, men om nogle usle lagttagelser, der
ere ndtcenkte af Mennesker! Og de skulde tilintetgjore Noden, endog naar
de suldbringes nnder Dodssynd! Det er utroligt, med hvor stor Smerte
vi berette om disfe vore Modstanderes Taabeligheder-, hvo der overvejer dem,
kan ikke Andet end harmes over disfe djcevelste Lcerdomme. som Djcevelen har
i) T. e. et Kap. i den romerske Kirkes Lovbog. Te vvens. E, 6? Anm, 4.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0181.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free