- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
267

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

267
De schmalkaldifle Artikler, Anhang.
bleven flittig og tilstrækkelig behandlet af Vore, ville vi henholde os til disse
Skrifter og have dem betragtede som her gjentagne, idet vi for denne Gang
kun kortelig besvare, hvorledes de anforte Skriftsprog i Grunden ere at forståa,
16 Peter er i alle disse Sprog en almindelig Person og taler ikte r
sit Navn alene, men i alle Apostlers, Dette viser Texten klart. Thi Chri
stus spsrger jo ikke Peter alene, men siger: „Hvem sige I mig at vcere?"
Og hvad Christus her taler til Peter alene, saasom: „Dig vil jeg give
Nsglerne," ligeledes: „Hvad du vil binde" o, s, v,, det taler han
paa andre Steder til dem alle: ~Hvadsomhelst I binde paa Jorden" o. s, v.
Watth. og ligeledes hos Johannes „Dersom I forlade
Nogle deres Synder" o. f, v, Disfe Ord vise, at Noglerne ere givne dem
alle tilsammen, og at de alle iligemaade ere blevne udsendte til at prædike.
17. Desuden maa man jo bekjende, at Nsglerne ikke tilhore eller ere
givne et enkelt Menneske alene, men den hele Kirke, som dette da ogsaa kan
bevises med klare og sikre Grunde. Thi ligesom Evangeliets Forjettelse
utvivlsomt og umiddelbart tilhorer den hele Kirke, sankedes tilhore ogsaa
Noglerne umiddelbart den hele Kirke, efterdi Noglerne intet Andet ere, end
det Embede, hvorved saadan Forjettelse bliver meddelt Enhver, der begjcerer
det, ligesom det jo ogsaa i Virkeligheden ligger klart for Dagen, at Kirken
har Magt til at vie fine Tjenere. Og ved de Ord: „Hvadsomhelst I binde"
o. s. v. ndsiger og påaviser Christus, hvem han har givet Nsglerne, nemlig
Kirken: „Hvor To eller Tre ere forsamlede i mit Navn" o. s, v. Matth,
18, Ligeledes giver Ehristus Kirken den overste og sidste Dom, naar
han siger: „Sig Menigheden det" Matth. 18, Heraf folger nu, at
i saadanne Skriftsteder menes ikke Peter alene, men den hele Apostelskare.
Derfor kan man ingenlunde fra saadanne Skriftsprog hente Bevis for, at
Peter har havt eller skulde have havt nogen Magt og Overhojhed over de
ovrige Apostler.
18. Men naar der staar: „Og paa denne Klippe vil jeg bygge min
Menighed." da maa man dog bekjende, at Kirken ikke kan vcere bygget paa
noget Menneskes Magt, men at den er bygget paa det Embede, der forer
den Bekjendelse, som Peter aflagde, nemlig, at Jesus er Christus og Guds
Son. Derfor tiltaler han ham ogsaa som Tjener for et saadant Embede,
der stal fore denne Bekjendelse og Lcere, og siger: „Paa denne Klippe," det
er, paa denne Prcedit’en og dette Prcedikeembede. Men nu er Prcedikeembedet
ikke bundet til noget bestemt Sted eller nogen bestemt Person, ligesom Leviternes
Embede i Loven var, men det er udbredt over deu ganske Verden og er der, hvor
Gud giver sine Gaver, Apostler, Profeter, Hyrder, Lcerere o. f. v., og ingen
lunde kommer det ved dette af Christus indstiftede Ord og Embede an paa
Nogens Person-, lad, hvem der vil, preedike og lcere det, hvor der findes
Hjerter, som tro det og holde sig dertil, der skulle de erfare det, faaledes
som de hore og tro det. Paa denne Maade udlægge mange gamle Kirle
lcerere dette Bibelsted, ikke om Peters Person, men om Embedet og Be
kendelsen, saasom Origenes, Ambrosius, Cyftrianus, Hilarius, Beda.^)
l) Beda „den Mrvcrrdige," en lcerd britisk Munk. dsd 735 Den latinske Text
tilfsjer her: „Saaledes siger Chrysostomus ’, Paa denne petri«, e. Klippes
ikke paa Petrus. Thi ikke paa et Menneske, men paa Peters Tro har han op
bygget fin Menighed, Og hvilken var nu denne Tro? Du er Christus, den
levende Guds Son. Og Faderen aabenbarede Peter, at han skulde
bekjende- Du er den levende Guds Son. Paa denne Bekjendelsens Klippe altsaa
hviler Menighedens Opbyggelse, denne Tro er Menighedens Grundvold."

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0275.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free