- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
340

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

340 Luthers flere Katechismus, 111.
med al Magt samt Verden og vort eget Kjod setter sig denmod, saa er
Intet saa nodvendigt, som at man stedse ligger Gud i O«t, rauver og
beder at han vil give. opholde og foroge os Troen og de ti Buds Op
fyldelse og bortrydde Alt, hvad der ligger os i Vejen og hindrer os den.
Men foråt vi skulde vide, hvad og hvorledes vi skulle bede, har vor Herre
Cyristus selv lcert os Manden og Ordene, som vi nu skulle se.
2 Men forend vi forklare Fadervor Stykke for Stykke, er det vel mest
nsdvendigt forst at formane og lokke Folk til Bonnen, ligesom ogsaa Chn
stus oa Apostlerne have gjort, og det stal da voere det Fsrste, at man ved,
hvorledes vi for Guds Buds Skyld ere skyldige at bede. Thi under det
andet Bud: „Du stal ikke tage Herrens, din Guds, Navn forfcengelig have
vi hsrt at deri krceves, at man stal prife og i al Nod paakalde det hellige
Navn eller bede. Thi at paakalde er intet Andet end at bede, saa dette
er strengt og alvorlig paabudt, ligesaavel som alt det Andet, ikke at have
andre Guder, ikke at slaa ihjel, ikke at stjæle o. s. v. Derfor stal Ingen
mene, at det er lige meget, enten jeg beder eller ikke beder, ligesom mange
raa Mennesker gaa hen i den Indbildning og Tanke: „Hvorfor Moe M
bede« Hvem ved, om Gud agter eller vil hore min Bon? Beder ikke ieg,
saa beder en Anden." Og saaledes komme de i Vane med aldrig at bede
og bruge til Paastud, at da vi forkaste falske og hykkelste Nonner, saa
vi, at man flet ikte kan eller bor bede.
3 Det er vistnok sandt, at det Slags Bonner, som man hidtil har
holdt ssraalet og skreget i Kirkerne, det har visselig ikke vcrret nogen Bon;
thi saadanne udvortes Ting kunne vel, naar de ste rettelig va-re en øvelse
for small Born, Begyndere og Enfoldige, og det kan vel kaldes a synge
ller lcese, men ikke egentlig at bede. Men det er at bede, som det andet
Bnd lcerer os, at paakalde Gud ial Nod. Det vil han have af os og
det stal ikke bero paa vort eget Forgodtbefindende; men vi maa og skulle
bede dersom vi ville vcere Christne, ligesaavel som vi maa og skulle adlyde
Fadir g Moder og øvrigheden; thi ved Paakaldelse og Bon liver Gn s
Navn og brngt til vort Gavn. Det skulde du dig fremfor alle
Ting f°rat dermed faadanne Tanker, som afholde °g afMtte os derfra
kunn blive bragte til Taushed og slagne tilbage Thi ligesom det
vllde gjcelde, om en Son vilde sige til sin Fader. Hvad Magt li g
d r p°° min Lydighed? Jeg vil gaa hen og gjore, hvad zeg kan; dt e
doa lw meget" m n Budet staar der, du stal og maa gjore det, saaledes
b ror det her paa min Vilje at gjore det eller at lade det vcere
men ieg skal og maa bede, under Straf af Gnds Vrede og Unaade Dette
ssal man nu fremfor alle Ting betcenke og mcerke sig, forat dermed de Tanker
ive b ag?e til Taushed og flagne tilbage, fom afholde og as rMe
os derfra, som om der ingen Magt laa paa, om m ikke bede eller som m
det un var dem befalet, der ere helligere og staa sig bedre m d Gud
end vi det mennesteli e Hjerte er nemlig af Natnren saa fortvivlet, at d t
.Md slvr for Gud oa tcrnker, at han ikke snster eller bryder sig om vor Bon.
elterdi Spidde og Intet have fortjent udeu Vrede, M°d saadaune
3anker fiaer jea skulle vi se hen til dette Bud og vende os til Gud forat
vd Wdan Ulydighed stulle end mere fortorne ham. Thi ved faa
n Bud give hau uok om at forståa, at han ikke vil os fta sig eller
iaae °s bort endog vi ere Syndere, men at han tvertimod ml drage os
il sia forat vi stulle ydmyge os for ham, klage saadan vor Jammer og
bed m Naad Hjcelp. Derfor lceser man i Skriften, at han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0348.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free