- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
354

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

354 Luthers store Katechisnms. IV,
4. Men her har nu Djcevelen travlt med at forblinde os med et falsk
Skin og fore os bort fra Guds Gjerning til vor Gjerning, Thi det har
et langt kosteligere ydre Skin, at en Karthaufer gjor mange svare, store
Gjerninger, og vi agte alle det for stsrre, som vi selv gjore og fortjene.
Men Skriften lcerer saalunde: Om man end slog alle Munkes Gjerninger
sammen i en Hob, hvor kostelig de end kunde glimre og skinne, saa vare
de dog ikke saa cedle og gode, som om Gud vilde loste et Halmstråa oft
fra Jorden. Hvorfor? Fordi Perfonen er cedlere og bedre. Nu maa man
her ikke agte Personen efter Gjerningerne, men Gjerningerne efter Perfonen,
af hvem de maa modtage fin Vcerdighed. Men det vil den gale Fornuft
ikke agte, og fordi det ikke glimrer fom de Gjerninger, oi gjore, faa stal
det ikke gjcelde for Noget.
5. Loer nu heraf ret at forståa det og at fvare paa det Sporgsmaal,
hvad Daaben er, nemlig faaledes, at den ikke er simpelt Vand alene, men
Vand, fom er indesluttet i Guds Ord og Befaling og helliget derved, faa
det nu ikke er Andet end et Guds Vand, ikke fom om Vandet i fig felv
skulde vcere cedlere end andet Vand, men fordi Guds Ord og Befaling
kommer dertil. Derfor er det et blot og bart Skalkestykke og en Djeve
lens Spot, at nu vore nye Aander for at forhaane Daaben stille Guds
Ord og Anordning derfra og ikke se hen til Andet end Vandet, som man
sfer af Brsnden, og faa komm’ og udspy fin Gift i de Ord: „Hvad skulde
vel en Haandfuld Vand hjcelpe Sjcrlen?" Ja, Kjcere! Hvem ved ikke, at
Vand er Vand, nåar man vil rive fra hverandre, hvad der horer fammen?
Men hvorledes tor du faaledes gribe ind i Guds Anordning og rive det
bedste Klenodie derfra, hvormed Gud har forbundet og fammenfattet det,
og hvorfra han ikke vil have det adstilt? Thi det er Kjernen i dette Vand.
Guds Ord eller Befaling og Guds Navn, hvilken Skat er stsrre og cedlere
end Himmel og Jord.
6. Saa begrib da Forskjellen, at Daaben er en ganske anden Ting
end alt andet Vand, ikke for den naturlige Tings Skyld, men fordi her
noget Wdlere kommer til; thi Gud fsjer felv fin VEre dertil, lcegger fin
Kraft og Magt deri. Derfor er det ikke et blot og bart naturligt Vand,
men et guddommeligt, himmelst, helligt og faligt Vand, og hvorledes man
nn mere kan Prise det, Altsammen for Ordets Skyld, hvilket er et himmelst,
helligt Ord, der aldrig nokfom kan prises; thi det har og formuar Alt,
hvad Guds er. Fra dette har den ogsaa sit Vcesen, faa den kaldes et Sa
krament, ligesom ogsaa St. Augustinus har lcert: verbum
6l6N6utuin, et tit 83.erameutu!u« d. e., nåar Ordet kommer til Elementet
eller den naturlige Ting, saa bliver der et Sakrament deraf, det er, en
hellig, guddommelig Ting og Tegn.
7 Derfor lcere vi altid, at man stal agte Sakramenterne og alle ud
vortes Ting, fom Gud forordner og indstifter, itke efter det grove, ydre
Udseende, ligesom man ser Skallen paa en Nod, men faaledes, fom Guds
Ord deri er indefluttet. Thi faaledes tale vi ogfaa om Fader- og Moder
standen og den verdslige øvrighed. Naar man vil anfe disfe faaledes,
fom de have Ncefe, Ojne, Hud og Haar, Kjod og Veu, faa fe de ligedan
ud fom Tyrker og Hedninger, og En kunde fare frem og sige: „Hvorfor
skulde jeg agte disse hojere end Andre?" Men efterdi det Bud kommer til:
„Hcedre din Fader og din Moder", faa fer jeg en anden Mand for mig,
ifort og fmykket med Guds Majestcet og Herlighed. Dette Bud, figer jeg,
er den gyldne Kjcede fom han bcerer om Halfen, ja Kronen paa hans

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0362.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free