Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI - VII
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Virkelighedsomdannelse til pessimistisk Virkelighedssans,
som foregik i Tidsalderen og som forklarer den
Sammensmeltning af begge Elementer, der findes i
hans Digtning.
Saaledes bliver da hans kunstneriske
Herredømmes mest ejendommelige Domæne et
Clair-Obscur, der er beslægtet med Rembrandts.
At lade de afgjørende Partier stige op af den
Skygge og det Halvmørke, hvori de er sænkede
ned, at lade Lyset, det naturlige Lys, virke aandigt,
overnaturligt ved at trylle det frem af et Hav af
mørke Skyggebølger, lade det flakkende eller grelt
som en straalende Flamme bryde frem af Halvlyset,
gjøre Mørket gjennemskueligt, Halvmørket gjennemsigtigt
— det er Rembrandts Kunst.
Heines nærbeslægtede Kunst er den at lade
en rent moderne Fantasiens og Drømmens Verden
i umærkelige Overgange træde ud af og tilbage i
Virkelighedens Liv. Snart saaledes, at Visionen
staar fuldt belyst, medens Virkeligheden taber sig
i Tusmørke, snart omvendt saaledes, at Visionen
blegner og Virkeligheden efterhaanden fremtræder
fuldtbelyst.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>