Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VIII
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
af Thule», og i Digtet «Der neue Alexander»;
ligeledes en hel Gruppe af Poesier mod Kong
Ludvig af Bayern og hans Virksomhed. Denne
sidste Konge, hvem Heine fra først af selv havde
lovprist, var som Mæcenas smigret af en stor
Kunstner- og Digterskare i Samtiden. I sine
«Lobgesänge auf König Ludwig» angriber Heine alle
hans Svagheder, hans Skjønhedsgalleri i Münchenerslottet,
hans daarlige Vers, hans Ærgrelse over at
adskillige af ham beskyttede berømte Videnskabsmænd
og Kunstnere lode sig drage fra Bayern til
Preussen. Om Skjønhedsgalleriet hedder det:
Er liebt die Kunst, und die schönsten Frau’n,
Die lässt er porträtiren,
Er geht in diesem gemalten Serail
Als Kunst-Eunuch spazieren.
Der Schelling und der Cornelius,
Sie mögen von dannen wandern,
Dem Einen erlosch im Kopf die Vernunft,
Die Phantasie dem Andern.
Doch dass man aus meiner Krone stahl
Die beste Perle, dass man
Mir meinen Turnkunstmeister geraubt,
Das Menschenjuwel, den Massmann.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>