- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
619

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

redelse. Vad vi läsa och för våra ögon se det är, att personer, som
verkligen övergå från död till liv, äro sådana, som hava mer eller
mindre kunskap i evangelium, aktgiva med uppmärksamhet på dess
sanning och förkunnelse, äro mer eller mindre överbevisade om synd och
skuld, frukta för Guds rättvisa dom, längta efter frälsning, känna sin
egen oduglighet samt behov av hjälp och till och med, åtminstone
stundom, själva anropa Gud därom. Tron är nya födelsens frukt, och
skriften säger, att tron kommer av predikan eller ordets åhörande
(Rm. 10: 14—17). Hos såväl hovmannen från Etiopien, hos
Korne-lius, som hos den unge Timoteus, Lydia och andra pågick i förväg ett
Andeverk genom gamla förbundets skrifter, innan de kommo till tron
genom evangelium. Och Saulus av Tarsus? Han hade sett och hört
Stefanus, innan han mötte Ananias.

Med undantag av Pelagius, Socinus och med dem liktänkande, för
vilka en människas moraliska förbättring är en akt, som har sin grund
uteslutande i hennes egen vilja, en självförändring, är man allmänt
ense om att den Helige Ande är verkande i pånyttfödelsen. Hur stor
andel Guds Ande har i detta verk, och hur han utför det, därom äro
meningarna delade.

Semipelagianerna och Arminius lära en samverksamhet mellan
människan och Guds Ande, vars inflytande förmedlas genom Guds
ord. För Augustinus är förändringen av människans natur
uteslutande ett verk av Gud, vilket skriften tydligt lär, och som ock är den
allmänna förståelsen. Och hur kan det vara annorlunda? Den som
ursprungligen skapade människan med en helig och ren viljeriktning, är
väl den ende, som kan återställa denna viljeriktning, då den blivit
syndig och ohelig. Människan med en ond och syndig vilja, vilken
riktning hon själv givit sig, kan lika litet giva sig en helig vilja, som
att ursprungligen skapa sin vilja. Sant säger Dr. Jonathan Edwards:
"Den syndiga viljeriktningen kan icke ändra sig själv av det enkla
skäl att den omöjligen kan önska att ändra sig. Den opånyttfödde är
oförmögen att vilja helighet."

Medgivet att pånyttfödelsen är Guds eller Andens verk, blir
frågan: verkar Anden medelbart eller omedelbart?

Om Anden verkar medelbarligen, så är det genom Guds ord.
Flera bibelrum anföras såsom stöd. Paulus säger: "Ty om I än haden
tiotusen uppfostrare (lärare, vägledare) i Kristus, så haven I dock
icke många fäder; det var ju jag som i Kristus Jesus genom evangelium
födde (gennao) eder till liv" (1 Kor. 4: 15). Skulle detta tagas rent

619 i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0625.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free