- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
704

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

frigörelse från synden. Att frälsa eller befria en syndare från
synden är en stor och svår uppgift. Vem utför denna handling? Gud,
människan eller båda i förening? Här stöta vi med ens på en
gammal fråga, som bland teologer givit upphov till stor
meningsskiljaktighet. Även om vi icke använda uttrycken pelagiansk, semipelagiansk
och augustinsk, de åskådningar dessa uttryck beteckna äro icke döda
och komma icke att dö ännu på en lång tid.

Om frälsningen av människans själ är ett verk av Gud, så verkar
Gud i tiden vad han av evighet beslutat, och då komma vi på en
gång att stå ansikte mot ansikte med läran om utkorelsen eller
förut-bestämmelsen, en sanning, som intager ett framstående rum i den
heliga skrift. I gamla testamentet upptäcka vi spår av henne, och i nya
testamentet läres den av Jesus Kristus, aposteln Paulus och andra,
dock alltid i förbindelse med någon av de olika frågor, som handla
om människans frälsning.

Att ett förhållande äger rum mellan utkorelsen såsom ett evigt
beslut av Gud och sådana verkligheter som skapelsen, försynen, synden,
människans fria vilja, nåden, återlösningen, pånyttfödelsen,
rättfärdiggörelsen, omvändelsen, helgelsen och härliggörelsen, det är vad vi
ämna söka bevisa från den heliga skrift.

Enligt vad Jesus Kristus själv lär, är grunden till de troendes
bevarande i nåden att söka i det förhållandet att de äro givna av Fadern
åt Sonen (Jh. 6: 37, 39; 17: 2, 6, 9, 11, 12, 24). Paulus härleder
Guds utkorelse eller förutbestämmelsehandling från hans nåd (Rm.
11: 5), förbarmande (Rm. 9: 15, 16, 18), kärlek (Ef. 1: 5), rådslut
eller uppsåt (Rm. 8: 28; 9: 11; Ef. 1: 11) och välbehag (Ef. 1:9).
Han påstår, att utkorelsen har skett i Kristus Jesus före världens
grundläggning (Ef. 1: 4) och har såsom mål de heligas frälsning och
förhärligande (1 Tss. 5: 9; 2 Tss. 2: 13, 14), barnaskap, arvsrätt,
tro på sanningen, heliggörelse, goda gärningar, helighet, fläckfrihet
(Ef. 1: 4, 5, 11, 12; 2: 10) och likbildande med Guds Son (Rm. 8:
29). Men då Paulus lär, att Gud i Kristus Jesus utkorar syndare före
världens grundläggning, så är återlösningen eller försoningen i det
från världens grundläggning slaktade Lammets blod (Ub. 13: 8) en
förutsättning.

I det åttonde kapitlet av brevet till romarna utvecklar Paulus
soteriologien eller frälsningsläran i några få uttryck, börjande med
vad han kallar Guds eviga rådslut (prothesis). Kallelsen eller pånytt-

704

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0710.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free