- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
789

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte delen. Läran om Guds eller Kristi församling (Ecclesiologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

icke utöva ett gott och välsignelserikt inflytande på medlemmarna av
sin egen familj, hur skall han kunna uträtta något bland sjuka,
fattiga, behövande, främlingar och andra? En diakon måste äga
förmåga såsom uppfostrare och god hushållare.

För övrigt bestämmer Paulus, att diakonerna skola vara "värdiga,
icke tvetaliga, icke begivna på mycket vin, icke snikna efter slem
vinning, havande trons hemlighet i ett rent samvete" (1 Tm. 3: 8, 9).

En viss "värdighet99 höves i sanning innehavaren av ett så viktigt
uppdrag, en värdighet, som har sin rot i verklig gudsfruktan samt
grundar sig på ärbarhet i handel och vandel, på värdiga,
aktnings-bjudande handlingar och uppförande. Att hava två tungor i munnen
anstår ingen hederlig människa, allraminst en kristen; för en
församlings förtroendeman bär det sig rakt icke att vara "tvetalig" (dilogos).
Om han detta är, skadar han sig själv samt den sak och det folk han
företräder. Att vara styrd av vin- eller vinstbegär är oförenligt med
all sann, levande kristendom; en församlings förtroendeman måste
vara herre över sig själv och sina syndiga böjelser, om han med
framgång och heder skall kunna tjäna. Varken drinkare eller giriga duga.
Att vara "sniken efter slem vinning" är liktydigt med att ävlas efter
neslig, vanhederlig, skamlig, orättfärdig vinst (aischrokerdäs).
Skulle en diakon råka vara en affärsman, som ju ofta händer, så är klart,
att han, såsom alla hans stallbröder, är för sin utkomst i världen
beroende just av den vinst han kan göra på sin hantering. Detta är
naturligt. Men uttrycket "sniken" i förhållande till åtkomsten och
besittningen av det jordiska goda är sådant, att det anstår ingen
kristen som helst. Det innebär, att det timliga intagit ett för stort rum
i hjärtat. För övrigt ligger här tonvikten på ordet "slem", neslig,
skamlig, icke hederlig. Skälig vinst, bekommen på hederlig och ärlig
väg. utan lögn och bedrägeri, utan överdriven förespegling, utan
pris-givning av andra människors fördel och intressen, är icke fråga om.
Skamlig vinst, inför vilken ett vaket samvete rodnar, blyges och är
kränkt, är här det som brännmärkes. ’Trons hemlighet i ett rent
samvete" däremot påstår Paulus vara en diakons ärekrans.

Diakonos, sade vi, betyder ock tjänarinna, diakonissa. Av denna
och andra anledningar har man talat om kvinnliga diakoner eller
kvinnor, som beklätt eller kunna bekläda diakonsysslan i nya
testamentets församling. Bruket av kvinnor såsom sjukvårdare å sjukhus
och dylika inrättningar, i fält under krigstid o, s, v,, vilka ock kallas

•789

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0795.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free