- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
895

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte delen. Läran om Guds eller Kristi församling (Ecclesiologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

bestänkning. Markus säger: "Han tog dem upp i famnen och lade
händerna på dem och välsignade dem". Johannes döparens
uppfyllelse med Anden "redan i moderlivet" eller ifrån födelsen har alls
ingenting med dopet att göra. Till Nikodemus talade Jesus om nya
födelsen, en hel övergång från synd och ogudaktighet till ett rättfärdigt
liv. Hade icke "sinnesändringens döpelse" i Jordan den betydelsen?
Kände icke Nikodemus till Johannes och hans verksamhet? Han var
möjligen döpt av Johannes. Förstod han då icke meningen med
ned-doppningen i Jordan? Uttrycket "födas av (ur, ek) vatten"
användes ingen gång. "Födas av vaitten och Ande" förekommer blott en
gång i samtalet. Två gånger heter det "födas ovanefter" och tre
gånger "födas av Anden". Vattnet är icke huvudsaken. Skillnaden
uppdrages tydligt mellan köttslig, naturlig födelse och andlig födelse.
Denna andliga födelse eller livsförändring både åsyftades och
åskådliggjordes i neddoppningen i Jordan, men neddoppningen verkade
icke förändringen. Den verkades av Guds Ande genom det predikade
ordet. Dopen i Ag., icke minst de s. k. "familjedopen", äro så tydligt
beskrivna av Lukas, att ingen anledning finnes att tänka på späda
barns dop, så framt man icke tager sig före att i täxten inlägga det,
som icke finnes där. I fråga om "familjedopen" anföra vi ett
uttalande av två män, som inom kyrkohistoriens och den
nytestament-liga skrifttolkningens område äro stjärnor av första ordningen inom
den lutherska kyrkan.

A. Neander: "Bruket att döpa barn låg avlägset från denna tid
(den apostoliska). Av exempel på hela familjers dop kan man
ingalunda sluta, att ett barndop var i bruk. Av 1 Kor. 16: 15
ådaga-lägges också, att en sådan slutsats vore oriktig, ty därav visar sig
tydligt, att hela Stefanas’ familj, som av Paulus undfick dopet, bestod
av endast sådana, som redan hade hunnit till mognare ålder. Den
slutsatsen, att barnens dop icke kan hava ett apostoliskt ursprung,
för-änledes icke allenast därav, att späda barns dop först så sent med
säkerhet omtalas, utan ock därav, att motståndet mot detta bruk
länge fortfor".*)

H. A. W. Meyer: "Pä detta ställe (Ag. 16: 15) och på v. 33;
Kp. 18: 8; 1 Kor. 1; 16 åberopar man sig för att bevisa barndopet
för den apostoliska tiden eller åtminstone göra det sannolikt. Men
med orätt. Ty att barndopet då för tiden icke var brukligt, visar sig

*) A. Neander. Den kristna kyrkans grundläggning och ledning av
apostlarna. Norrköping 1836. I. 168.

895.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0901.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free