- Project Runeberg -  Till läran om Bibelns normativa auktorität /
21

(1899) [MARC] Author: Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Angreppen emot Bibelns auktorität i och genom sig själf - Realgrunden till Bibelns auktorität

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 21 —

ligheten. Enligt evangelierna själfva visa de ofta
prof på oförstånd och missförstånd, t. ex. Matth.
16: 5 ff., 22 f.; Mark. 10: 35 ff.; Luk. 9: 54 ff.;
Joh. 11: 13 o. s. v. Må de äfven under den tid,
som ligger emellan dessa missförstånd och deras
författareverksamhet, hafva tillegnat sig en
betydligt djupare uppfattning, så hafva de dock icke
upphört att såsom människor kunna misstaga sig,
och se vi i deras skrifter endast på vanligt sätt
tillkomna urkunder, och i Bibeln sålunda endast
människors ord, så blir dess auktorität ovilkorligen
beroende af den historiskt kritiska undersökningens
resultat.1

1 För Ritschl beror Bibelns auktorität sålunda
egentligen därpå, att de enskilda skrifterna kunna bevisas vara
urkunder, sona stå kyrkans stiftelseepok nära, och kriteriet
härpå vill han finna däri, att författarna visa sig äga de
rigtiga gammaltestamentliga förutsättningar, som den
efter-fipostoliska tidens hedningkristna litteratur i påfallande grad
saknar (Die christi. Lehre v. d. Rechtf. u. Vers. B. II, S.
10 ff.). — En konsekvens af denna uppfattning af de
he-iiga skrifterna är, att man sedan i dessa urkunder måste
kritiskt skilja emellan den troget återgifna uppenbarelsen
och den teologiska form, hvari densamma höljes, ty det
som enligt den ritschlska skolans uppfattning blott är de
ofullkomliga författarnas teologiska spekulationer kan
naturligtvis icke vara normgifvande för vår tro och vår teologi
(jmfr Kaftan, Was ist schriftgemäss? i Zeitschrift für
Theo-logie und Kirche 1893, S. 122 samt Grunsky, Die
Auktorität der heiligen Schrift i samma årgång, S. 181 ff.). På
detta sätt tillägges den högsta normativa auktoritäten om
icke rent af det subjektiva godtycket så åtminstone den
vetenskapliga kritik, som skall afgöra, hvad i Bibeln, som
är för oss bindande, och hvad som blott är teologiska
spekulationer.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:04:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bobibnorm/0027.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free