- Project Runeberg -  Svenska minnen på utländska orter /
241

(1874) Author: P. G. Berg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Jerusalem. 251

Några konungar i Sverige hafva äfven företagit en
botgörarefärd till den heliga grafven. Konung Waldemar hade
råkat förälska sig i sin drottning Sofias syster, den unga
klosterjungfrun Jutta, hvilken skildras så skön, som "engel från
himmelrik". Waldemar glömde sin drottning och sin kungamantel,
och tärnan sitt klosterlöfte. Då hon slutligen födde en son,
måste Waldemar, till bot och försoning för sitt brott, företaga
en vallfärd till den helige fadern i Rom, samt, enligt Afzelius,
jemväl till Jerusalem.

Konung Erik XI]I hade under fejderna med de
holstein-schlesvigska hertigarne gått mycket skoningslöst tillväga. En
gång, år 1420, hade lian, efter en landstigning på ön Femern,
låtit nedsabla allt folket, som tagit sin tillflykt i en kyrka.
För att försona denna synd företog nu Erik en vallfärd till
Kristi graf. I Venedig förklädde han sig till en rik köpmans
betjent och anträdde så färden öfver till Palestina. Härunder
blef ban af turkarne igenkänd och tillfångatagen, hvarpå han
måste betala en stor summa penningar, för att återfå friheten
och anträda återfärden till Sverige.

Vallfarterna hade visserligen en skuggsida deruti, att de
ofta gjordes till spekulationer, hvarigenom man ockrade på
folkets fromma lättrogenhet, hvarjemte de bidrogo till införande
af främmande seder och laster; men dc hade äfven sina goda
sidor derigenom, att de öppnade samfärdsel med främmande
länder och nyttigt inverkade på handel, industri och kultur i
allmänhet. Emellertid kommo de på 1500-talet alltmer ur bruk,
till följd af Gustaf Wasas kloka åtgärd att ej direkt förbjuda
dem, utan endast låta presterskapet upplysa, att sådana färder
borde företagas endast i afsigt att förskaffa sig bättre lärdom
och undervisning, men icke för någon "besynnerlig gudstjenst
eller aflats skull", hvadan ock de, som ändå bestämde sig för
pilgrimsfärden, först skulle bibringas nödig undervisning om
beskaffenheten och afsigten med dylika, innan de begåfvo sig åstad.

Efter reformationen finna vi att åtskilliga svenska resande
besökt Palestina och Jerusalem, ett litet fåtal ditkallade af
religiöst intresse, men de flesta för rent vetenskapliga ändamål.
Af dessa "pilgrimer" vilja vi här omnämna några de vigtigaste.

Erik Falk, en son till biskopen i Linköping med samma
namn, blef af konung Johan III använd i åtskilliga beskick-

Sv. Minnen. 16

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:37:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bpgutland/0251.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free