- Project Runeberg -  Föreläsningar öfver menniskans historia /
134

(1856) [MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

134

som försökt en konstruktion af historiens filosofi, identisk
med religionens, sdsom blott varande olika sidor af samma
sak. Redan i hans System des transscendentalen Idealismus
finnes denna konstruktion; han delade der historien i trenne
epoker: öde, natur och Försyn; en ordning, som han till
viss grad omvände i sina Vorlesungen über die Methode
des Academischen Studiums, der naturens period är den
första och ödets den andra. Ytterligare och djupare har
han betraktat dessa problemer i skrifterna Philosophie und
Religion, samt Philosophische Untersuchungen über das
Wesen der menschlichen Freiheit und die damit
zusam-menhängenden Gegenstånde.

I sjelfva verket går allt begrepp om Gud under i det
om skapelsen, i fall man ej kan skilja honom från densamma.
Också är kaussal-förhållandet det vanliga, hvari man sätter
Gud till verlden. Dervid är likväl ej att förbise de
träns-formationer, som sjelfva kaussal-begreppet undergår. Orsak
och verkan visa sig först utom hvarandra, och den
mekaniska filosofien fattar den förra blott såsom yttersta
rörelse-orsaken ; enligt det mekaniska begreppet om Gud behöfves
han endast för att gifva första impulsen till rörelse. Den
andra transformationen gör orsaken till en inre, ser den
under kategorien af substans och accidens. Den inre
orsaken bar sin rörelseprincip i sig sjelf. Med detsamma
öfver-flyttas denna innerlighet äfven på verkan, d. v. s. en
vexelverkan uppstår mellan orsak och verkan; hvilket är
organismens kategori, der hvarje del är ett uttryck af det hela.
Detta är idéen om naturen. Ty denna visar sig för oss
såsom ett alltid sig utvecklande lif. Men den sista
transformationen flyttade orsaken inom andens eget gebit.
Orsaken är bär i och för sig sjelf, den har sin rot uti sig, och
detta vill ock säga, att den är sin egen verkan; orsak och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:40:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ebbformen/0152.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free