- Project Runeberg -  Föreläsningar öfver menniskans historia /
161

(1856) [MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

161

turligt, yttre, hvarföre all realitet kom p& andra sidan i
förhällande till medvetandet Menniskan fattade denna realitet
ej såsom någonting hörande till hennes väsen; således blef
den ett yttre för tanken: en auktoritet. Denna det
gudomligas verksamhet såsom auktoritet öfver det verldsliga är
christendomens första manifestation, i katholicismen, tills det
andeliga deri satte sig sjelft såsom identiskt med det verldsliga,
så att, i stället för att det andeliga skulle upplyfta verlden till
sig, försoningen mellan båda skedde på motsatt sätt, och, i
stället för att verlden skulle bli identisk med kyrkan, kyrkan
blef identisk med verlden, men likväl bibehöll sina
pretentioner att vara andelig och gudomlig auktoritet; hvilket var
hierarkien. — Detta kunde ej i längden bära sig; tanken blef
småningom medvetande deraf, att den andeliga auktoriteten i
sjelfva verket var han sjelf, satt utom sig, och att den sålunda
blott utgjorde hans egen förutsättning. Då uppkom
reformationen, som fattade religionen såsom någonting till sitt
väsen inre, hvilket Hegel anser vara uttryckt i dogmen
om tron, nemligen i dess gamla betydelse af förtröstan, då
den således så litet är ett blott förmenande, att den tvärtom
är den högsta visshet. Men denna visshet, som ej fanns i
hierarkien, utan först i den ur reformationen framgångna
theologien blef i sin allmänna och spekulativa form framstäld,
var dock, på det sätt som den i denna theologi fattades, ännu
behäftad med ett yttre, inadeqvat moment: den existerade
nemligen, enligt protestantismens lära, ej i följd af andens
egen sjelfverksamhet, utan i följd af Guds befallning och
försäkran. Det tredje vore nu, att fullständigt förstöra
auktoriteten och fatta allt, som varit föremål för tro, såsom satt
genom tanken sjelf, hvilken sålunda skulle komma att hemta
sin förutsättning endast från sig sjelf, — och dermed lära
vi nu vara sysselsatta. \ \

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:40:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ebbformen/0179.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free