- Project Runeberg -  Föreläsningar öfver menniskans historia /
273

(1856) [MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

273

emot ådagalägges genom naturforskningen, att om lifvet sjelft
är ett under samt äfven inom sig visar sådana, har det dock
äfven inom sig lagar, hvilka äro dess egna. Sammalunda
förhåller det sig ock med den fria intelligensen. Han är ett
under; men allt mera befinnes det dock tillika, att inom
friheten en laglikmätighet eger rum. Resultatet af en sådan
undersökning, som den närvarande, är således, att underverken,
långt ifrån att nekas, tvärtom äfven af det nyktraste förstånd
måste medgifvas, men att de reduceras till vissa hufvudsakliga,
hvilka ej synas behöfva öfverskridas. Med ett sådant begrepp
af under sammanfaller i sjelfva verket det af uppenbarelse: att
utgöra en saltus, nemligen inom intelligensens verld.
Svårigheten vid detta begrepp består deri, att det eger en dubbel
betydelse, från Guds och från menniskans sida betraktadt,
eller synes komma i motsägelse med sig sjelft om det
betraktas objektivt och om det fattas subjektivt; hvarföre man
ansett det öfverflödigt, och ur sjelfva religionen velat
bortförklara det, i det man i stället satt begreppet af en
menniskans successiva utveckling, genom hvilken hon allt mera
skulle komma under fund med Guds väsende, i fall nemligen
något sådant utom eller öfver menniskan verkligen funnes,
hvilket den nyare filosofien starkt satt i fråga. Objektivt
fattad utgör uppenbarelsen en i Gud varande evig sanning.
Då nu likväl denna sannings förhållande till subjektet beror
af dettas förmåga att fatta och tillegna sig densamma, synes
dess karakter af uppenbarelse icke desto mindre endast vara
menniskans eget verk, så att menniskan blott i början skulle
sätta utom sig hvad som egentligen ligger inom henne sjelf,
och i sista instansen följaktligen fatta allt såsom sig tillhörigt.
På detta sätt skulle skilnaden försvinna mellan uppenbarad
och naturlig religion; all religion skulle, att börja med,

18

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:40:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ebbformen/0291.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free