- Project Runeberg -  Edgar Allan Poe : en litteraturhistorisk studie /
75

(1916) [MARC] Author: Gunnar Bjurman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Förra delen - VI. Den egentliga romantiken - Skräckskolans inflytande mellanfolkligt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

75
otvivelaktigt influerats av Mrs. Radcliffe, trots den ringa
aktning Scott hyste för hennes konstnärliga förmåga, som
dock på spökeriernas område knappast var hans egen
underlägsen. Mrs. Radcliffe gjorde även ett starkt intryck
på Byron, i synnerhet genom sin Schedonigestalt i The
Italian, och Coleridges Christabel, en typisk gotikprodukt,
företer motiv frän såväl hennes Udolpho som hennes Ro-
mance of the Forest; den är även påverkad av Lenore ^
Coleridge stod ju f. ö. redan med sin Ancient Mariner på
skräckskolans grund. Byron influerades även av Levvis,
Walpole och Beckford, vilkens Vathek han djupt beund-
rade och gav ett högt betyg för »correctness of costume,
beauty of description, and power of imagination». Över-
huvud kan mycket av Byrons förkärlek för det demoniska
refereras till impulser från skräckskolan. Shelley stod
långt ifrån främmande för denna smak, som han väl för-
nämligast insupit från familjen (iodwin, vars idéer i övrfgt
påverkat honom så starkt, och ej minst från sin hustru,
Mary Godwin. Ehuru skräcken ingalunda var hans rätta
element som diktare, hade den dock i förening med det
hemlighetsfullt-övernaturliga en stark dragningskraft för
honom. Redan i skolan i Eton åstadkom han ett par alster
av detta slag, och det är bekant hur han och hans hustru
jämte Byron ofta fördrevo sina sydländska aftnar med de
spökhistorier, av vilka tiden överflödade. När han i sin
diktning använder skräcken, sker det utan inblandning av
ett övernaturligt element (Cenci, Revolt of Islam).
Inflytandet från skräckskolan återfinnes även där man
minst skulle vänta att finna det. Det var också mellanfolk-
ligt. Liksom förut, såsom ovan antytts, ett utbyte ägt rum
mellan de olika ländernas skräckdiktning, påverkades Cole-
ridge (i likhet med Lewis) av Biirger, medan senare Hoff-
mann påverkades av Lewis, för att blott nämna ett par
Brandl, s. 211 o. f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:47:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/edgarpoe/0081.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free