- Project Runeberg -  Edgar Allan Poe : en litteraturhistorisk studie /
109

(1916) [MARC] Author: Gunnar Bjurman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Förra delen - IX. Poes poetiska teorier - »Creation» och »Beauty»

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

109
Med själva kombinationen av de båda begreppen
creation och be au ty anser sig Poe ha gjort ett nytt
och betydelsefullt fynd ’. Det bör understrykas, att även
det förra begreppet alltjämt ligger på det ideala planet och
sålunda icke hänför sig till det poetiskt skapades fixerande
i ord. Den abstrakta Poesy försinligas i all skön konst,
renast och mest äkta i musiken. Här står Poe på samma
grund som den tyska romantiska skolan, för vilken musi-
ken — för att använda Joels ord — innebår »jenes letzte
des Gefiihls, fiir das alle andere Kunst versagt»^ och var »der
Wundertäter, die Kunst der Kiinste, wie ja die Sprache
der Töne so viel reicher sei als die Sprache der Worte» ^.
Poe vill dock ej som dessa romantiker upplösa tillvaron i
musik, han vill blott i musiken finna en transcendental
skönhet. >>It is in Music, perhaps», säger han, »that the
soul most nearly attains the creation of supernal beauty» ^
och på ett annat ställe förklarar han, i full överensstäm-
melse med den romantiska uppfattningen, att »music
affects US to tears», emedan »as mere mortals, vs^e are as
yet in no condition to banquet upon those supernal ecsta-
sies of which the music affords us merely a suggestive and
indefmite glimpse» ’*.
I ordens poesi, »thePoetry of words»,
är därför också det musikaliska elementet »so väst a mo-
ment . . . as n e v e r to be neglected by him who is truly
poetical», och »the highest possible development of the
Poetical Sentiment is to be found in the union of song with
music, in its populär sense» ^. Man återfinner liknande
uttalanden hos Coleridge: »The delight in richness and
sweetness of sound. ... I regard as a highly favourable

Se XI, 74.

Joel, s. 42.

Joel, s. 254.

*


XI, 74.
’"
XVI, 6.
8
XI, 75.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:47:22 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/edgarpoe/0115.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free