- Project Runeberg -  Edgar Allan Poe : en litteraturhistorisk studie /
235

(1916) [MARC] Author: Gunnar Bjurman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Förra delen - XVII. Poe och Hoffmann

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

r
235
ständighel i viss mån kasta ljus även över Poes musik-
dyrkan. F. ö. finna vi Poes matematiskt-musikaliska in-
tresse, vilket berördes i kapitlet om hans konstteorier, re-
presenterat även hos Hoffmann, som i Höchst zerstreute
Gedanken säger: »Es giebt Augenblicke ... in denen mir
die musikalischen Zahlenverhältnisse, ja die mystischen
Regeln des Contrapunkts ein inneres Granen erwecken>.
Och när Hoffmann i Kreislers musikalisch-poetischer Klubb
framställer pianots toner såsom »holde Geister die die gold-
nen Fliigel regen in iiberschwenglich herrlichen Klangen
und Akkorden» och låter varje ackord som ett levande
väsen tala sitt språk, må det till jämförelse erinras om föl-
jande passage i Poes A Chapter of Suggestions: »The great
variety of melodins expression which is given out from
the keys of a piano, might be made, in proper hands, the
basis of an excellent fairy-tale. Let the poet press his
fingers steadily upon each key, keeping it down, and ima-
gine each prolonged series of undulations the history, of
joy or of sorrow^, related by a good or evil spirit impriso-
ned within. There are some of the notes which almost
tell, of their own accord, true and intelligible histories.» ^
Ett annat för de båda diktarne gemensamt känslodrag
av romantisk karaktär är kärleken till och intresset för
djur. Poes katt, Gatterina, har sina motsvarigheter i före-
bilderna till Hoffmanns Kater Murr och Berganza, vilka
Hoffmann ägnade ett personligt intresse, på samma sätt
som Poe i The Black Cat på tal om sin vänskap för djuren
säger: »I derived from it one of my principal sources of
pleasure» ^. Det är för övrigt märkligt att finna vilken
mystik, som för l)åde Hoffmann och Poe omger katten ^.
Även ifråga om den intellektuella läggningen äro lik-
heterna mellan den ivske och den amerikanske författaren
’ XIV, 190.
2 V, 144.
3 Om Poes vänskap för sin kall se Inf/ram. s. 363.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:47:22 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/edgarpoe/0241.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free