- Project Runeberg -  Egypten, pyramidernas land /
148

(1863) [MARC] Author: Karl Oppel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Framställning af Gudarne

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

148

Men huru skulle de andra gudarne afbildas? För guden
Ra gjorde man en solskifva; men huru skulle man kunna
föreställa Evigheten, eller det oändliga rummet? -
Man framställde äfvenledes en mensklig figur och skref
med hieroglyfer dess namn bredvid densamma. Vanligen
åtnöjde man sig med begynnelsebokstaven. Vid en
manlig figur betydde en Ibis = Chib, d. ä. Chontu
(= regleraren af månaderna, Månan, Guden Jah) en
krokodil = Suki: det är Sebek (den odelade tiden
evigheten), Bredvid en qvinnofigur betyder en liten
skottspole, gudinnan Net, ett vattenkärl Netpe, ett
vattenkärl och en husplan Nebthi, en strutsfjäder Masi
(sanningens gudinna) o. s. v.

Så framställdes gudarne - målade och huggna i
sten. Finna vi således en bildstod som föreställer
en gudinna med ett vattenbäcken på hufvudet, så är
det gudinnan Netpe; har hon en thron på hufvudet,
så är det Isi. Det är fullkomligt likgiltigt om man
anbringar namnbeteckningen bredvid eller ofvanpå
hufvudet. Ja, man finner att hufvudet stundom
helt och hållet saknas och i dess ställe finnes
namnet utsatt. En menniskofigur som i stället for
hufvud har en strutsfjäder, är Masi; har den en
skottspole i stället för hufvud, så är det Net; en
gudabild med ett vädurshufvud är Nef (Anden), med
ett krokodilshufvud Sebek (Evigheten) o. s. v. Om
man således ser sådana bilder och statyer, får man ej
tänka att de vise Egyptierna haft sådana missfoster
till gudar; man får ej tänka sig en Gud Krokodil,
eller en Gud Vädur, en Gud Gås, en Gud Lejon, en
Gud Orm, lika litet som någon förnuftig menniska kan
tänka sig en Gudinna vattenbäcken eller en Gudinna
strutsfjäder. Den som offrade framför en qvinnostaty
med hufvud af en lejoninna, den offrade åt Gudinnan
Pascht; han tänkte ej på ett sådant missfoster,
ej heller på någon menniska, utan på den oändliga
rymden, på det obegränsade alltet, i hvilket verlden
med himmel och jord, med sol och måne sväfvar, men
som sträcker sig allt längre, längre, längre, -
som är oändligt och ofattligt.

Sfinxerna, kolossala stenbilder af granit, sand- eller
kalksten, som ofta bilda hela alléer vid templens
ingångar, föreställa vanligen en liggande vädur och
äro då en bild af Guden Nef, Anden. Man kunde till
följe deraf ungefär sålunda uttyda dessa sfinx-alléer:
Guds ande förer eller ledsagar till templet, eller:
Guds ande bevakar templet, vaktar dess ingång.

Stundom likna äfven sfinxerna liggande lejon; då
föreställa de guden Ra. Det vore således ganska
dåraktigt att, då man ser sfinxerna,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:02:40 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/egypten/0168.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free