- Project Runeberg -  Om den Boströmska filosofien /
3

(1884) Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

a

grad, som hans bestämningar. Antagandet af relativitet
eller ändlighet hos gudomlighetens bestämningar leder
följdriktigt till panteism1). Väsendena blifva då accidentela
former eller modi af den absoluta substansen. Häraf
följer, att de bestämningar, som konstituera Guds väsendes
mångfald eller som utgöra hans innehåll och konkretion,
måste vara absoluta väsenden. Det är detta, som
uttryckes, när man säger, att Gud är alla (sanna) väsendens
väsen. Tänkas dessa väsenden bort från Gud, så blir han
en i sig sjelf abstrakt, innehållslös och tom panteistisk
enhet, som endast kan hafva abstrakt oändlighet, men icke
egentlig och konkret. Det är väsentligen genom denna
uppfattning, som Boström har öfvervunnit panteismen, ty
enligt panteismen är Gud antingen (abstrakt) oändlig, men
då icke verklig, emedan han.icke har bestämningar och
bestämningar, som äro verkliga väsenden, eller ock
verklig, men då icke oändlig, emedan hans bestämningar
utgöras af relativa väsenden, nemligen den sinliga verldens.
Det problem, som förelåg för Boström med afseende på
filosofiens ställning vid hans uppträdande, var att visa,
huru å ena sidan Gud kan tänkas vara verkligt oändlig
eller absolut, äfven fast han har bestämningar, och huru
å andra sidan de ändliga subjekterna kunna tänkas vara
sjelfständiga, fast de (till sina sanna och ursprungliga
väsenden) ingå i Gud. Angående Gud och hans
bestämningar har jag vidare i min skrift framhållit, att de
väsenden, som innehållas i Guds enhet, enligt Boström äro, när
de betraktas inom sig sjelfva (formaliter) eller när de ses
i Gud såsom momenter af hans sjelfmedvetande eller
förnuft, lika oändliga eller absoluta, som Gud sjelf, så att de
oändlighets-attributer och öfver hufvud alla logiska
attri-buter, som tillkomma Gud, äfven måste tilläggas dessa
väsenden, såvida de i det nämnda afseendet betraktas. »Att
de absoluta väsendena betraktas formaliter innebär, att de
betraktas endast inom sig sjelfva. De hafva nu samma
formela fullkomligheter, som Gud; de äro lefvande, sjelf-

1) Sid. 42.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehbosfilos/0009.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free