- Project Runeberg -  Om Boströms ideelära /
35

(1884) Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

gumentationer. Och om dessa argumentationer äro så
förkrossande, som han säger, sä är han krossad och
slagen med de vapen, som han sjelf har tillrcdt.

Prof. N. säger, att det oändliga (rent osinliga) icke har
någon pluralis. Men icke dess mindre säger han, att det
gifves oändligt många andar eller personer, som sakna
sinlighet, »i likhet med Gud», d. v. s. äro rena oändliga
förnuft eller gudar. Såväl menniskor som alla andra
ändligt förnuftiga väsenden ha sinlighet och fenonienverldar
och skilja sig derigenom från Gud, liksom de skilja sig
från hvarandra genom sina olika beskaffade sinligheter.
Den ena menniskan bar icke samma kropp (sinlighet),
som den andra. Men prof. N. känner oändligt många
personer, som sakna sinlighet i likhet med Gud, d. v. s. äro
gudar, åtminstone i sitt slag och på sitt sätt. Prof. N.
säger vidare, att om man antager många absoluta
väsenden, så är det omöjligt att angifva någon bestämning,
genom hvilken de skulle kunna skiljas från hvarandra,
hvarför de enligt principium identitatis indiscernibilium
sammanfalla till ett enda väsende. Om nu detta antages
ega sin riktighet, så följer deraf, på grund af det
sammanhang, som eger rum mellan begreppen osinlighet och
absoluthet, att »oändligt många» andar eller personer, som
sakna sinlighet, icke heller kunna skiljas från hvarandra.
Huru skilja sig andarna från hvarandra, om man tänker
bort ifrån dem all den sinlighet (relativitet och
inskränkning), som enligt prof. Nyblæus är det enda, som kan
utgöra deras åtskilnad? All åtskilnad mellan dem måste
dä enligt prof. Nyblæi egna argumentationer bortfalla.
Men bortfaller all åtskilnad mellan väsendena i Gud, så
, bortfaller äfven all åtskilnad mellan Guds materiala
bestämningar, hvaraf följer, att Gud endast blir en abstrakt
samt i och för sig sjelf overklig enhet.

Prof. N. säger, att de många i bela sin individualitet
rent osinliga väsendena icke äro absoluta, oaktadt de sakna
sinlighet. Men här gör han sig skyldig till en motsägelse.
Äro väsendena icke absoluta, d. ä. sjelfständiga,
fullkomliga och systematiska, så äro de osjelfständiga, ofullkom-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehbosideel/0039.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free