- Project Runeberg -  Om Boströms ideelära /
68

(1884) Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

08

uttömmes af någon särskild af sina bestämningar eller
ideer, ja att det icke ens må anses vara sammanfattningen
af dem alla, så att det vore fullkomligen identiskt med
sitt innehåll. Och han skulle hafva tillagt, att detta är
ett vilkor för Guds personliga sjelfständighet. Det ligger
nemligen i begreppet af en personlighet, att den skall
skilja sig från sina bestämningar och en personlighet är
lika litet blott summan af sina bestämningar, som
begreppet någonsin är absolut lika med sina predikat, utan alltid
någonting mer, nemligen enheten i och af dem alla»1).
Att hvarje guddomlig idee, betraktad såsom tänkt i och
af Gud, har samma oändlighet eller absoluthet (icke
materiel fullkomlighet) som Gud sjelf, är hvad Boström
uttryckligen framhåller på mångfaldiga ställen i sina skrifter,
t. ex. i § 24 af »C. J. Boström och hans philosophi». Här
säges uttryckligen, att de rent förnuftiga väsendena eller
ideerna ega alla guddomlighetens attributer, såsom »yttre
oändlighet eller absoluthet» och »inre oändlighet eller
absolut systematiskhet» etc., och Boström måste så göra,
emedan de eljest icke vore »rent förnuftiga» eller osinliga.
Sinlighet eller ändlighet är nemligen en relativ negation
af förnuftets logiska attributer. Det är förunderligt, att
detta högst vigtiga moment af den Boströmska tilosofien
har kunnat undgå prof. Nyblæi uppmärksamhet. Detta
kan endast förklaras af det antagande, som prof. Nyblæus
gör, att Boströms »egentliga mening» skall hafva varit en
annan än den, han uttalar. Hvad prof. N. här refererar
af Boström, nemligen att det hela icke är identiskt med
sina momenter, subjektet med sina bestämningar, begreppet
med sina kännetecken, angår en annan synpunkt och
uttrycker endast, att momenterna i ett system ha olika
materiel fullkomlighet, när de jemföras med hvarandra med
afseende på sitt speciela innehåll. Men momenterna i det
absoluta bela måste äfven betraktas från en annan
synpunkt. Hvarje moment hos Gud måste vara någonting i
och för sig, ty vore det rent ingenting i och för sig, så

1) Sid. 21. 2) Sid. 21. 3) Sid. 27. 4) Sid. 28.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehbosideel/0072.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free