- Project Runeberg -  Om den Boströmska filosofiens förhållande till den Kantiska /
25

(1882) Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Om den Boitrömska filosofiens förhållande till den Kantiska. 2fi

så måste i alla hennes yttringar och synteser ingå en i sig sjelf
oföränderlig och identisk enhet. Hvad är alltså det identiska i
mångfalden af åskådningar och erinringar och i de synteser, som
med dem företagas? Detta är vårt eget uppfattande medvetande.
Allt, som för menniskan är .gifvet, är förnimmelser, ehuru dessa
förnimmelser äro af olika slag, ty vsissa äro åskådningar och andra
äro föreställningar i inskränkt mening, erinringar eller bilder, och
åter andra äro begrepp, och det identiska i hela denna mångfald
är subjektet sjelft, ty förnimmelser äro bestämningar, som endast
kunna tillhöra subjektet. Och när dessa fönimmelser komma till
vårt medvetande under form af objekter eller ting, så blir
menniskan äfven medveten af sig sjelf såsom subjekt i motsats mot
ob-jekterna och såsom deras centrala och inre enhet. Menniskan
fattar nu sig sjelf såsom den åskådande, reproducerande och
kunskapsegande, d. ä. såsom empirisk apperception eller såsom ett s. k. inro
sinne. Denna apperception är empirisk såsom varande den
medvetna enheten i en genom erfarenheten gifven mångfald.
Apper-ceptionen är nemligen den medvetna uppfattningen af subjektet,
under det att perceptionen är uppfattningen af annat, af objekter
eller deras bestämningar, Genom apperceptioneu fattar nu
menniskan sin egen identitet såsom princip, enhet och subjekt för sina
bestämningar och härmed är ock möjligheten gifven att känna igen
de reproducerade momenterna såsom identiska med de
apprehende-rade och såsom utgörande egenskaper hos ett och samma hela, som
är tinget.

Men äro tingen mina egna produkter eller min egen skapelse,
huru kunna de då ega objektivitet? Eller kanske tingen blott ega
subjektiv verklighet, så att de endast existera för mig? Den fråga,
som måste afgöras, är den, huruvida tingen endast äro mina
tycken, inbillningar eller fiktioner eller om de ega objektivitet, så att
de existera under samma form äfven för andra menniskor. Eller,
förutsatt äfven att tingen under samma form ega verklighet jemväl
för andra, huru kunna de äfven då skiljas från de skapelser, som
endast ega subjektiv betydelse och verklighet? Äfven spöken äro
produkter af menniskan sjelf och kunde ju möjligen under samma
form existera för alla. Ega nu äfven dessa objektiv verklighet
eller har vår verld betydelse och verklighet endast såsom en
spök-verld?

Tingen ega objektivitet eller allmängiltighet och nödvändighet,
emedan den kraft, hvars produkter de äro, och sätten, hvarpå denna
kraft verkar, äro desamma hos alla menniskor. Denna lefvande

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehboskant/0031.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free