- Project Runeberg -  Dr E. J. Ekman : en biografi /
114

(1919) [MARC] Author: Josef W. Håkanson With: Janne Nyrén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. E. J. Ekman såsom teolog. Av Joh. Lindholm - Dopet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

04

Men då Kristus döper, döper han med den Helige Ande, såsom
han strax före sin himmelsfärd sade till sina lärjungar:
»Johannes döpte i vatten, men I skolen varda döpta med den Helige Ande»
(Apg. 1:5). Sammalunda sade ock Petrus, då han för Herrens
lärjungar i Jerusalem redogjorde för den av honom bevittnade
märkliga tilldragelsen i Kornelii hus: »När jag begynte tala, föll
den Helige Ande på dem såsom ock i förstone på oss. Och jag
kom ihåg Herrens ord, huru han hade sagt: Johannes döpte i
vatten, men 1 skolen döpas med den Helige Ande» (Apg. 11: 15, 16).

Apostlagärningarna och breven överflöda i övrigt av
meddelanden och undervisning om dopet i Helig Ande. Man må blott
såsom ett av de många erinra sig Pauli ord: »1 en ande hava vi
alla blivit döpta till en kropp, antingen vi äro judar eller greker,
trälar eller fria, och hava alla druckit av en ande.» Det är den
Helige Ande, som förenar de troende till ett hjärta och en själ,
till en kropp, som är Kristi församling. Dopet i anden framställer
Paulus såsom församlingsbildande men ingenstädes vattendopet.
Anden gör levande, vattnet kan det icke. Därför kan dopet i
vatten på intet sätt utgöra liksom ingången till församlingen och däri
förena själarna, men anden kan det. Den som har Kristi ande
hör honom och hans församling till.

Vad nu angår frågan, huruvida späda barns dop är berättigat
eller icke, »beror», säger Ekman, »svaret på den frågan ytterst på
vad den Heliga Skrift därom säger.» »Vi fråga», säger han:

»1) Talar skriften med uttryckliga ord något om medvetslösa barns dop?
2) Om så ej är, kan man dock med stöd av Guds ord draga den slutsatsen,
att dylika barn döptes under Kristi och apostlarnas tid? Om ovanstående
tvenne frågor måste med nej besvaras, och, då en sak ju kan vara rätt, som
varken med tydliga ord eller ens antydningsvis står i Bibeln, så frågas:
3) Är Nya testamentets framställning av det kristna dopets väsende och
natur sådan, att det är möjligt att tillämpa det på spädbarn?»

På alla dessa frågor svarar Ekman på av honom anförda skäl
ett bestämt nej.

Icke ens s. k. familjedop berättiga till antagandet, att späda
barn döptes av Kristi apostlar. Den framstående bibeltolkaren
Meyer — anför Ekman — yttrar med anledning av det
familje-dop, om vilket berättas i Apg. 16: 15 och likartade ställen:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:06:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ejekman/0116.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free