- Project Runeberg -  Enhvar sin egen lärare. Undervisningskurser för själfstudium /
II:155

(1893) Author: Per Edvard Magnus Fischier - Tema: Textbooks for schools
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Historia - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Historia.

Inledning.

Världshistorien är framställningen af
mänsklighetens utveckling eller, om man så vill,
dess lefvernesbeskrifning. Men liksom en enskild mans
lif ej beskrifves blott och bart därmed, att hans
gärningar dag för dag utan vidare uppräknas, så har
äfven ett folks eller hela mänsklighetens historia
att fästa sig vid hvad som i hufvudsak bestämt dess
Öden och att framställa detta i sitt förhållande af
orsak och verkan.

En egentlig historia gifves icke förr, än de
skildrade händelserna kunna ledas i bevis ur skrifna
urkunder. Andra händelser af minst lika stor vikt
kunna mycket väl ha timat i tider, för hvilka inga
urkunder bevarats; men om dem har man intet kunnat
veta med visshet. Så har Egyptens och Assyriens äldre
historia ända intill vår tid varit höljd i sagans
dunkel; men sedan man lärt sig tyda deras urgamla
skrift, har ett märkligt ljus blifvit spridt öfver
deras forntid. För tider, där sådana hjälpmedel ej
äro att tillgå, måste man nöja sig med de slutsatser,
som fornforskningen kan draga ur gjorda fynd eller med
hvad sagor, myter och arf sägner hafva att förtälja.

Hvarje land, hvarje folk, hvars urkunder finnas
bevarade, har sålunda sin egen mer eller mindre
märkliga historia; men för andra folk är denna
blott då af vikt, när den griper in i deras
egen. Världshistorien kan därför ej i lika mån
sysselsätta sig med alla folk, utan endast med dem,
som i märkbar mån öfvat ett bestämmande inflytande
på världens öden. Detta har åter endast kunnat äga
rum med folk, som genom öfverlägsen kroppslig eller
andlig kraft utmärkt sig framför andra. Den kamp
för tillvaron, som i naturen gifver seger åt de bäst
utrustade, råder äfven inom människans värld och låter
i sinom tid de rikast utrustade folken blifva herrar
i de af naturen bäst försedda landen. Där inrätta de
sig på bästa sätt och vinna snart ett försteg för sina
grannar, som gör dem till mönsterfolk så väl i krigisk
som fredlig idrott, så väl i vetenskap som religion.

Inom Glamla världen märkas framför andra fyra dylika
kulturområden, hvarifrån mänsklig odling gått ut och
spridt sig i vidare kretsar.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:33:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/enhvar/0759.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free