- Project Runeberg -  Eskimålif /
176

(1891) [MARC] [MARC] Author: Fridtjof Nansen Translator: Ernst Lundquist With: Otto Sinding - Tema: Greenland
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 13. Religiösa föreställningar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

176

TRETTONDE KAPITLET.

och med själf en sådan person, som kan vara synlig,
men också osynlig. Eller t. ex. daggen, som han ser
komma och försvinna, ntan att han vet hvarifrån eller
hvarthän, stjärnorna, som tändas om kvällen och åter
släckas om morgonen, regnet, vinden, strömdraget i
vattnet, måste icke allt detta framkalla tanken eller
föreställningen om synliga och osynliga tillstånd?

Eller för att nämna någonting helt annat, när en
människa såg sin egen skugga eller sin egen spegelbild
i vattnet, som än var där, än var borta och som hon
icke kunde känna och icke gripa, kunde detta hos honom
annat än framkalla en föreställning om någonting sinligt
och någonting icke sinligt, någonting som än kunde ses,
men än åter vara borta? Samma förhållande med
spegelbilden i vattnet.

När eskimåen första gången träffade på isbräer, dem
han såg röra sig ut i hafvet och då och då föda väldiga
isbärg, kunde han i denna se annat än verksamheten af
ett eller annat väsen? Ja, han gjorde den helt enkelt
själf till ett sådant, hvars »kalfningar» voro godtyckliga
handlingar, och som han därför fruktade.

Det fanns, kort sagdt, tillräckligt med motiv att
frambringa föreställningen om en dubbelhet i naturen,
om en synlig ocli en osynlig tillvaro, om en sinlig och
en öfversinlig.

Men denna tro på naturens dubbelhet måste i
hög grad stärkas genom vildens egna föreställningar
om sig själf. Som vi ha sett, såg han, att det synligt
eller osynligt följde honom en skugga och en spegelbild,
utan att han kunde förklara för sig huru. När han nu
sof och drömde, att han gick på jakt, var på dans, på
besök hos andra, kort sagdt, ströfvade vida omkring och
så åter vaknade och upptäckte, att kroppen icke hade
lämnat hålan eller hyddan, och hörde hustrun och kamra-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Apr 16 17:12:02 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eskimalif/0212.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free