- Project Runeberg -  Eskimålif /
223

(1891) [MARC] [MARC] Author: Fridtjof Nansen Translator: Ernst Lundquist With: Otto Sinding - Tema: Greenland
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 13. Religiösa föreställningar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

RELIGIÖSA FÖRESTÄLLNINGAR. 223

sätt de verka vet man icke, ja, man känner ej ens till
meningen af de ord, som användas, ty de äro gamla
formler, som öfvergå frän släkt till släkt genom
försäljning. De måste läras i hemlighet och betalas genast
och mycket dyrt, om cle skola ha någon kraft. De
framsägas långsamt i en dämpad, mystisk ton.1 Det ser ut,
som om de åtminstone delvis stå i någon förbindelse
med häxväsendet. Det påminner märkvärdigt om våra
gamla signe-käringar och deras ofta meningslösa formler.
Det förefaller mig antagligt, att dessa formler måste vara
reminiscenser af gamla bruk, som äro tillförda utifrån
och hvilkas ursprungliga betydelse har gått förlorad.
Enligt Kink kunna dock äfven trollformler läras genom
att lyssna till en fågelröst.2

Förutom dessa formler användas också trollsånger.
Orden i dessa äro emellertid begripliga äfven för de
nuvarande grönländarne, och de kunna sjungas i andras
» närvaro.

Enligt Rink ser det ut, som om det i allmänhet
skulle vara vederbörandes aflidna släktingars eller
förfäders, isynnerhet farföräldrarnas, själar, hvilkas hjälp
åkallas genom dessa formler och särskildt sägnerna. Af
Holms berättelse framgår emellertid ingenting sådant.
Det synes mig dock icke osannolikt, att de så väl som
amuletterna ofta stå i en viss förbindelse med de aflidna
och alltså kunna vara början till en mera utvecklad
dyrkan af denna. När en gosse de första gångerna
sättes i kajak, uppmanar t. ex. fadern genom trollsång
sina aflidna föräldrars eller farföräldrars själar att
beskydda honom.

Offer till de öfvernaturliga makterna förekomma
endast föga hos grönländarne. De allmännaste äro, att de

1 Jmfr Holm, Med. om Grønl., häfte 10, sid. 119.

2 Esk. Ev. og Sagn, suppl., sid. 194.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Apr 16 17:12:02 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eskimalif/0263.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free