- Project Runeberg -  Den europæiske litteratur i kulturhistoriske billeder /
148

(1896) [MARC] Author: Erik Lie
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

148 • den provençalske trubadurpoesi.

vældigen for den hellige sag. Efter flere aars forløb
vender han tilbage med ansigtet fuldt af skrammer,
haltende og forstaaet. Hvorledes bør hans dame
forholde sig til denne krøbling, som før afrejsen var
hendes elsker? Bør hun fremdeles vise ham sin
gunst, eller bør hun lade ham uænset? Domstolen i
Narbonne erklærede, at damens opførsel vilde være
unobel, hvis hun ikke tog denne ridder, som af
kjærlighed til hende utallige gange havde udsat sit liv for
fare, i sine arme. — En fraskilt ægtemand trygler,
efter ægteskabets opløsning, sin hustru om kjærlighed.
Bør hun føie ham? Samme domstol svarede: »Hustruen
bør føie ham, thi hans kjærlighed er i dette tilfælde
honnet og ægte.« — En trubadur ved navn Savary
forelagde damerne i Poitou det spørgsmaal til afgjørelse,
hvilken dame han skulde elske; han havde nemlig faaet
to stykker paa halsen paa en gang. Den ene dame
var stiv og fornem, den anden ligefrem og kjælen som
en kattekilling. Domskjendelsen lød — formelig
salomonisk: »Begynd med at tjene dem begge. Det er der
intet tilhinder for. Men den af damerne, som først
giver Dig et ørefigen af jalousi, hende skal Du elske.«

Man ser, hvor haardnakket kjærlighedens ret
forfægtes i disse domme. Den elskov, som i ægteskabet
ikke var nogen »sand elskov«, eftersom den var baseret
paa pligt og overenskomst, blir, umiddelbart efter
skilsmissen, det er, naar den er biet fri, »honnet og ægte.«

Den hele trubadurtid er som en drøm, en deilig,
ung drøm midt i den mørke og raa Middelalder, en
drøm, som imidlertid ikke skulde komme til at vare
længe ved. Den havde i den katholske kirkes øine et
altfor oprørsk og livslystent præg. Den maatte af-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:16:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurilitt/0162.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free