- Project Runeberg -  Den europæiske litteratur i kulturhistoriske billeder /
339

(1896) [MARC] Author: Erik Lie
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I.

Den europæiske Renaissance og den franske klassicisme. — Den
sociale baggrund. — Richelieu og Ludvig XIV. — Landets
opblomstring. — Håtel de Rambouillet. — Salonvæsenet. — Det
franske Akademi. — Versailles var hoffernes hof. — Den store

konge.

Fra den europæiske Renaissance til den franske
Klassicisme, det er som at komme fra det vilde
høi-fjeld ned i menneskenes trange selskabssale.

Shakespeare og hans geniale fæller havde stormet
alle hensyn i mægtigt jag fra horisont til horisont.
Lig Titaner havde de stablet

Ossa paa høien Olymp og Pelions raslende skovfjeld
ovenpaa Ossa igjen, for op til himlen at stige.

Deres digtninge var gjenspeilninger af den
menneskelige urnatur: der herskede urfølelser og urvælde. Deres
Skikkelser gik, aandelig tait, nøgne som i tidernes
morgen.

Klassicismen i Frankrige er fremfor alt paaklædt.
Dens mennesker — de være heltemæssige eller skurkagtige
eller smaaborgerlige — er samfundsmennesker, hvis
høieste fortjeneste er at overholde reglerne for god tone

22*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:16:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurilitt/0353.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free