- Project Runeberg -  Vid skrifbordet och bakom ridån. Minnen från flydda teatertider /
122

(1908) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

mar och Daland af Anders Willman, och om
också operan mottogs med tvekan af den gamla
operastilens anhängare, gjorde den dock så stor
lycka att den till och med den 8 mars samma år
kunde uppföras tio gånger. Då således både det
konstnärliga och ekonomiska resultatet var godt,
började man på allvar tänka på att fortsätta med
den Wagnerska reformoperan, hvarvid man dock
af personalskäl afvek från den kronologiska
ordningsföljden och lät »Tannhäuser» företrädas af
»Lohengrin».

Under detta mitt första arbetsår ägde icke
mindre än tre debuter rum på det lyriska
området, debuter, af hvilka isynnerhet två tillförde
operan och operakomiken ur flera synpunkter
utmärkta och för teatern i hög grad nyttiga krafter.
Den första debuten gällde den finska sångerskan
Ida Basilier, som den 21 februari debuterade som
Lucie i Donizettis operaseria, den andra Mathilda
Grabow, underbarnet, som den 2 mars gjorde sin
debut som Bertha i »Nurnbergerdockan», och den
tredje Olefine Moe, som den 13 maj för första
gången uppträdde på den svenska scenen som lady
Harriet i »Martha», och därmed började en
konstnärsbana på hvilken hon inom kort och af goda
skäl blef publikens förklarade gunstling. Ida
Basilier uppträdde vidare som Rose Friquet i »Villars
dragoner» och som Rosina i »Barberaren», men
antog icke något fast engagemang, utan begaf sig
af till utlandet för idkande af vidare studier.
Detsamma gjorde också Mathilda Grabow, som efter
en längre vistelse i Paris och sedan hon där
upp-trädt på Stora operan som Ofelia i Ambroise Tho-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:34:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhvidskr/0128.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free