- Project Runeberg -  Filosofiens historie i den nyere tid /
149

(1931) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Tillegg. Norske filosofer - 3. Hegelsk skole — høire linje — (1840—1900). M. J. Monrad, G. V. Lyng, W. Dons, Pontus Wikner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

3. hegelsk skole

149

overgangen fra det endelige til det absolute. Ad troens
mystiske vei kan den menneskelige fornuft nærme sig til det
guddommelige prinsip, og således i et åndens rike bli forenet
med det som er helt og fullt fornuftig. Monrad kunde, med
sin teori om det absolute, ikke gi rom eller råd for en
granskning ad andre veier enn skolens. Det var onde vilkår for
toleransens ideal i hine dager. Det hindret ikke, at han selv på
sitt vis var en entusiastisk ven av oplysning; han var særlig
hjemme i de klassiske studier og inlot sig gjerne på
kunstfilosofiske analyser. I årene 1889—90 ga han ut et verk i to
bind: Det skjønne og dets forekomst i natur og kunst. Skriftet
kom også ut i en tysk utgave. Det samme var tilfelle med
et annet verk som blev endel lest: Tankeretninger i den nyere
tid, 1874. Den målestokk han brukte for å verdsette historiens
data og tankelivets bevegelser var ikke heldig. Hans
dialektiske begreper forelå ferdig fra før; med dem på rede hånd
trådte han til opgaven mere som for å foredrage allerede gjorte
funn, enn som en som søker. Energien i hans tenkning
uttømte sig fortrinsvis i definisjoner; ord optok i stor mon det
rom, som en bedre orienteret vitenskap alene tilkjenner
realemner. Med det henger det sammen, at han var absolut
uproduktiv i psykologien, og at hans filosofi som helhet stod
fremmed og lite forstående overfor naturvidenskapen;
naturvitenskapelige spørsmål pleide han mest å kvitte av med utbrukte
talemåter. I sitt slutningsoversyn: Blikk ut i filosofiens
fremtid (Vidensk.s selsk.s forh. 1896) klager han over, at selv
fag-filosofer nu var kommen på videvanke og «bearbeidet dels
fortrinsvis den empiriske psykologi som etslags åndens
naturhistorie eller fysik, hvor de endog undertiden fra
naturvitenskapen vil låne den eksperimentelle metode.»

De forsøk som blev gjort ender og då på å få andre
synsmåter frem, var for det meste fåfengt. Hegel hadde stukket
op den vei tanken hadde å vandre, og filosofien hadde å følge
ham i faret. Den absolute fornuft var ikke lang å tøje. Det
gaves jo nok en hegelsk lov om at en sak bare blev fremmet,
ved at også dens motsetning slapp til og således kompletterte
billedet til en høiere enhet. Men her stod det om makten,
og da fikk en være var om sig. Ut fra dette prinsip blev
lærerstillingene ved universitetet besatt med hegelianere og ikke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:44:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filhist/0151.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free