- Project Runeberg -  Filosofiens historia efter Pontus Wikners kollegium /
97

(1896) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I). Karakter och läror.

1) Skepticismen hos nya akademisteerna tager detta uttryck:
man kan ej komma längre än till sannolikhet; skälet härtill är
den af dem uppvisade omöjligheten att få något dugligt criterium
veri.

l:o) Ty det af epikurerna uppställda duger ej, ty all
sinneskun-skap är en affektion i min egen själ, ett tillstånd, i hvilket mitt
sinne eller min själ försättes, och därigenom är medgifvet, att i det
objektiva är ett subjektivt element inblandadt. Sålunda på grund
af denna subjektiva faktor förlorar kunskapen sin karakter af
säker objektivitet.

2:o) Lika litet duger stoikernas criterium veri: det sunda
förståndets vittnesbörd, begreppsmässigheten hos kunskapen. Ty
begreppsmässighet = närvaro af begrepp, men begreppet är
bil-dadt ur varsebliftiing — kan sålunda ej hafva större
tillförlitlighet än varseblifningen.

Sålunda har man ej något dugligt criterium veri. Nu kan man
nog ändå hafva sann kunskap, men man vet ej när man har den.
Dock, säga nya akademisterna, kan man komma till sannolikhet,
och af denna hafva de olika slag. Exempelvis: Karneades har
uppställt en probabilitetsteori.

2) Det skeptiska resultatet tillämpades ej blott på det
kunskapsteoretiska utan äfven på det objektivt teoretiska området
= det ontologiska området, på läran om gudarne, försynen o. s. v.

II. Pyrronismen.

a. Representanter.

Pyrro från Elis, omkr. 325, bildad i megariska skolan; följde
Alexander på hans tåg, sedan präst i Elis, där hans skola, inga
skrifter.

Timon från Filus, lärjunge, publicerade hans åsikt, “sillografen”
(smädedikter öfver äldre filosofer), läkare ; många skrifter på vers
och prosa.

Härefter skolan utslocknad, tills omkring och efter Kristi
födelse.

Aterupplifvad af Aenesidemus från Gnossus, lärde i Alexandria,
troligen kort efter Kr.; och Agrippa, hans lärjunge: systematiskt
utförande (genom rpo-rrot) af den skeptiska åsikten, hvarefter flere,
bland hvilka

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filosofihi/0103.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free