- Project Runeberg -  Filosofiens historia efter Pontus Wikners kollegium /
188

(1896) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Nu jakade några af hans efterföljare denna grundsats, andra
nekade den.

1) De som jakade denna grundsats. Af dessa funnos:

a) Några, som sade: Om min kunskap skall få något innehåll,
så skall detta komma från “das Ding an sich”, — och att sådant
“Ding an sich” finnes. Dessa voro de s. k. dogmatiska kantianerna:
Reinhold, f 1823, m. fl.

b) Andra åter sade: Om min kunskap skall få något innehåll,
så skall detta komma från “das Ding an sich” — men ett sådant
Ding an sich finnes ej, ty det är en motsägelse. — Min kunskap
kan sålunda aldrig få något innehåll. Skeptiska kantianer:
Schulze, f 1833, Mainnon, f 1800, Beck, f 1842.

b) De som nekade denna Kants grundsats. Dessa ströko bort
“tinget i sig” och deducerade innehållet från samma håll, hvarifrån
Kant tog formen — från jag’et själft. De hämta sålunda både
innehåll och form från jag’et och göra sålunda detta till princip för
hela det praktiska universum, så till innehåll som form. Den
främste bland dessa var Fichte.

Fichte.

a. Lefnad och skrifter.

Han var professor i Jena 1794—98; därefter vid det nystiftadé
universitetet i Berlin 1807; t 1814. Har utgifvit Grundlage der
Wissenschaftslehre m. m.

b. Ståndpunkt och allmän karakter.

1) Fichte har utgått från Kant, och hans första åtgärd var att



att stryka “das Ding an sich”, ty det var en motsägelse. Ty
“tinget i sig” skall betyda tinget, för så vidt det ej står i någon
relation till min uppfattning; men detta är en motsägelse; ty så
snart jag talar om ett sådant ting, står det i relation till min
uppfattning. I samma ögonblick jag tänker eller talar därom, är det
ett ting för mig. “Das Ding an sich” bör alltså strykas.

Dessutom hade “tinget i sig” på ett motsägande sätt behandlats
af Kanc. Kant hade antagit “das Ding an sich” på grund af
kausalitetslagen. Han slöt nämligen: “Jag har i min uppfattning ett

innehåll, som jag ej själf är orsak till; sålunda har det orsak i
något annat, i ‘das Ding an sich’.” Kant tillämpade sålunda
kausalitetslagen på något, som låg utom subjektets egen värld, då han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filosofihi/0194.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free