- Project Runeberg -  Filosofiens historia efter Pontus Wikners kollegium /
220

(1896) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Den teologiska frågan har till sin senare del: hvad är det absoluta
såsom grund till det relativa? blifvit besvarad:

a) Ateistiskt af alla realister (försokratiker, epikureer och
stoiker).

Af den försokratiska flosofen : det absoluta är antingen en del af
det relativa eller sammanfattningen af allt relativt.

Af epikureis?tien: allt verkligt är kroppsligt: gudar finnas, men
utan beröring med den ändliga världen.

Af stoicismen: den orubbliga världsordningen.

b) Teistiskt af ingen, ehuru Platon fattade det absoluta såsom
individuellt, och 90m således närmar sig det svar, som Kristus
sedan gaf.

Den praktiska frågans första del: hvad är det högsta goda? har
blifvit besvarad:

a) Lägre empiriskt af cvrenaikerna : det högsta goda är sinnligt
välbefinnande.

b) LlÖgre empiriskt af epikureerna: det högsta goda är det
perdurerande välbefinnandet; af Aristoteles: det högsta goda är
en förnuftig verksamhet (sann måtta i allt) i förening med lyckliga
omständigheter.

c) Negativt rationalistiskt: af cynikerna: det högsta goda är
själf behärskning; af stoikerna : det högsta goda är behofiöshet; af
pyrrhonismen : det högsta goda är sinnesro.

På samma vis, men mera egentligt af neoplatonismen : det högsta
goda i praktiskt afseende är sinnlighetens dödande, i teoretiskt: det
gudomligas omedelbara skådande i ekstatiskt tillstånd.

d) Positivt rationalistiskt af Sokrates: det högsta goda är
dygden ; af Platon: det gudomligas förverkligande hos människan.

Den praktiska frågans senare del: om friheten, har blifvit besvarad:

a) Deterministiskt i inskränkt bemärkelse af Sokrates och
Platon: viljan är beroende af vetandet.

b) Fatalistiskt af neoplatonismen, och

c) Deterministiskt i egentlig mening af alla rena realister och
ateister.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filosofihi/0226.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free