Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 3:e SVERIGE OCH ODLINGEN AF SKÖNHETSSINNET
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
156 FOLKBILDNINGSARBETET
Hvad museibesöken angår, så är vidare den rätta
metoden att, så snart man kan tilltro barnen nog varsamhet,
låta dem gå ensamma på museet för att själfva upptäcka
och vid hemkomsten berätta. Det är deri nutida skolans
skull, att Ruskins ord — »af hundra som läsa kan en tänka,
af tusen som tänka kan en se» — icke innebär någon
öfverdrift! Hvad man för barnens som folkets skull måste
fordra, är:
1) att museerna ha upplysande underskrifter under
konstverken;
2) att istället för råa vaktmästare kunniga och
upplysningsvilliga personer anställas.
3) att en lättfattlig och rolig öfversiktskatalog utarbetas\
Förevisningar böra däremot vara mycket sällsynta. För
dem, som företaga dylika, finnes nu en god svensk ledning
i Cecilia Waerns: Konsten att se och njuta. För enhvar,
som vill klara upp sina aningar om skönhetens värde till
begrepp, kan den lilla småskriften af Richard Bergh Det
skönas problem (Verdandiserien 125) anbefallas.
* *
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>