Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
185 FORSKJELLIGE TILHØRERE
ikke si, at denne min Forklaringsgrund er den
eneste, maaske ikke engang den vigtigste. Men
jeg er ikke i Tvil om, at der maa regnes med den.
Naar prædiker Jesus mest Lov og naar mest
Evangelium? Jeg mener det, vi nu forstaar ved
disse Udtryk; thi igrunden er det jo altsammen
Evangelium.
Jesus forkyndte naturligvis det glade Budskab
om Naaden til alle; men at han talte mest af
det, vi kalder „Lov", til sine Disciple, til de
„vakte og omvendte", det kan ikke være tvilsomt.
Alle hans Undergjerninger var jo nærmest
Evangelium; men de skede for det meste med dem,
som endnu ikke var Disciple.
Nogen vil maaske si: „Alt dette er sandt;
men denne din Tale om at gjøre Forskjel hører
mere hjemme under Sjælesorgen end i
Prædikenen." Dertil vil jeg svare: „Det er netop
det, som altfor meget er blit glemt, at Presten
er Sjælesørger ogsaa paa Prædikestolen."
Gjorde Paulus Forskjel? Vi har en Tale af
ham i Athen til „moderne Hedninger" (Ap. Gj.
17), og vi har en Tale af ham til kristne
Theo-loger og Prester (Ap. Gj. 20), og endelig har vi
hans Breve, hvor han taler til sine Menigheder.
Gjør han nogen Forskjel? — Ingen kan være i
Tvil om det. Det er iøinefaldende. Ja ogsaa
imellem de enkelte Breve, f. Eks. mellem Brevene
til Korinthierne og Brevet til Romerne, er der
mærkbar Forskjel. Og det er ikke bare i hans
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>