- Project Runeberg -  Immanuel Kant : hans liv och filosofi /
118

(1922) [MARC] [MARC] Author: Gunnar Landtman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kants lära - Den kritiska filosofiens kunskapsproblem - 1. Åskådningsformernas rum och tid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tiska betraktelsesätt, som ännu delvis förekom före
honom.

Åtskillnaden mellan tinget i sig och företeelsen,
noumenon och pliæmenon, en transceudent eller
intel-ligibel värld och en sinnevärld, utgör en av de
betydelsefullaste och, såsom vi skola se, med avseende på
sina tillämpningar mest fruktbringande
distinktionerna i Kants system.

Den avdelning av Kritik der reinen Vemunft, vari
Kant utvecklar sin lära om de »rena åskådningarna»
rum och tid och därmed det plan av vår
kunskapsverksamhet, som utgöres av våra iakttagelser,
benämner han den transcendentala æstlietiken. I Kants
terminologi betyder ’transcendental’ apriorisk,
medan ’æsthetik’ av honom användes i sin
etymologiska betydelse av lära om sinnevärlden eller den
sinnliga åskådningen.

Med berättigad stolthet anför Kant i förordet till
första upplagan av Kritik der reinen Vemunft, att"
han dristar sig göra gällande, »att icke en enda
metafysisk uppgift månde finnas, vilken icke liär blivit
löst, eller för vars lösning icke åtminstone nyckeln
blivit erbjuden.» På Kants tid var problemställningen
mom kunskapsläran ännu en annan än nu, i det att
den med förkärlek innefattade ett avgörande mellan
förutgivna alternativ, vid vilka forskningen var
bunden: analytisk — syntetisk, apriorisk —
aposterio-nsk, o. s. v. »Härrör vår kunskap ur tänkandet eller
ur erfarenheten?» denna avfattning av ett av de
grundläggande spörsmålen ter sig inför modern
betraktelse abstrakt, nära nog som en snärjfråga. Ty vad är
tänkande och erfarenhet i förhållande till varandra,
och kunna de så åtskiljas, att problemets formulering
i allt väsentligt innefattar ett antingen det ena eller
det andra, med i varje händelse noggrant
vidmakthållande av tudelningen mellan båda? Och kan
lös-118

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:56:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/glkant/0120.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free